Německo, ale i další země včetně Česka brzdí podle listu Süddeutsche Zeitung evropské reformy, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Se schválením plánů Evropské komise, které počítají s přísnějšími kontrolami i tresty, se tak nedá v nejbližší době počítat.

Chystané reformy mají zabránit opakování takzvané aféry Dieselgate, která se týká zhruba 11 milionů naftových aut koncernu Volkswagen, do nichž firma instalovala software umožňující manipulaci s testy emisí. Při jízdě auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se týká také 1,2 milionu vozů Škody Auto.

Evropská komise původně počítala s tím, že na reformách bude shoda do konce května. To je ale podle listu velmi nepravděpodobné. Německo se totiž zatím například vůbec nevyjádřilo k plánu na přísnější tresty pro automobilky. Ty by v případě provinění mohly čelit pokutám až 30 000 eur (805 tisíc korun) za každý vůz. Konkrétní model by dokonce bylo možné stáhnout z trhu.

Německo navíc odmítá návrhy na přísnější kontrolu úřadů v jednotlivých členských zemích, které jsou zodpovědné za dohlížení na dodržování emisních norem. Je i proti tomu, aby testy emisí u prodaných aut mohl provádět sám Brusel.

Reformy podle Süddeutsche Zeitung brzdí i další země včetně Česka, Španělska nebo Itálie. Podle evropské neziskové organizace Transport & Environment upřednostňují některé vlády spíše zájmy průmyslu před zájmy svých občanů.

Ve Spojených státech musí koncern Volkswagen platit miliardové odškodné, v Evropě nikoliv. Odškodné pro své zákazníky zatím podle všeho nechystá ani Škoda Auto. Česká vláda na takový postup podle svých dosavadních prohlášení netlačí.

Problémy s dodržováním emisních norem ale mají také ostatní výrobci aut. Aktuální testy německých úřadů ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr, norma přitom počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr. Podle současných právních předpisů nemusejí auta normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.