Od září ve školách opět přibude asistentů či pomůcek pro handicapované žáky či mimořádně talentované žáky, peníze na ně ale chybí. Vláda minulý týden 400 milionů korun navíc na podpůrná opatření do škol zamítla. Dětem je přitom zaručuje zákon o inkluzi, který platí od minulého školního roku a má podpořit společné vzdělávání dětí s různými poruchami učení, fyzickým či lehkým mentálním postižením v běžných školách.

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) u jednání vlády nebyla, protože v tu dobu hájila kariérní řád pro učitele v Senátu. "Každé ministerstvo mělo nějaký požadavek navíc, celkem jich bylo za 100 miliard korun. Kdybychom je všechny uznali, nebyl by schodek rozpočtu 50, ale 150 miliard," vysvětloval zamítnutí mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Proti bylo také ministerstvo pro místní rozvoj, argumentovalo tím, že se peníze dají získat z evropských fondů.

V pondělí vláda při opakovaném projednávání vláda uložila ministrovi financí Ivanu Pilnému, aby potřebných 400 milionů korun v rozpočtu na letošní rok našel nejpozději do července.

Co znamená inkluze

Peníze pro všechny

◼ Od loňského září začal platit takzvaný proinkluzivní zákon, který zaručuje podporu všem dětem se zvláštními vzdělávacími potřebami, například dětem s vadou zraku, lehkým mentálním postižením nebo jiným handicapem. Aby ji mohly získat, musí je pedagogická centra nebo pedagogicko-psychologické poradny znovu vyšetřit.
◼ Na podporu, kterou doporučí poradna, má pak dítě ze zákona nárok. To dříve neplatilo. Například asistent pedagoga, který se takovým dětem věnoval, byl ve školách mnohdy jen na zkrácený úvazek, protože na něj nebyly peníze. Na přechod ze starého do nového systému mají školy i odborná pracoviště ještě rok.

Názory se liší

◼ O podpoře zařazování postižených dětí do běžných škol se vedly dohady. Přestože už velká část dětí s problémy v běžných třídách byla, část speciálních pedagogů s tím nesouhlasila, protože péče v praktických školách je podle nich pro tyto děti lepší.
◼ Loni v září nově přešlo z praktických škol do běžných základních škol 205 dětí. Obavy z toho, že třídy zaplní ve velkém handicapované děti, a zbrzdí tak tempo výuky, se nepotvrdily.

400 milionů

korun navíc si od září vyžádají podpůrná opatření pro handicapované žáky ve školách. Peníze přislíbené zákonem zatím ministerstvo školství nemá.

Zákon garantuje podporu dětem s handicapem či mimořádným nadáním, pokud jim ji doporučí psycholog či jiný odborník při vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nebo ve speciálněpedagogickém centru.

Ministerstvo počítalo s tím, že se vyšetření rozloží do dvou let, během nichž se má novinka zavádět. Jenže rodiče i děti měli o podporu velký zájem a rychle naplnili školská pracoviště. Ta mezi ně rozdělila velké množství pomůcek či asistentů, na které teď chybí peníze. "Je logické, že školy i rodiče chtěli dětem zajistit pomoc co nejdříve. Dokazuje to, jak byl systém dosud podfinancovaný," říká Klára Laurenčíková, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

Možnost získat pomůcku či asistenta školy láká, zvlášť když je teď snadnější než dřív. Objevily se i případy, kdy toho chtěla škola zneužít. "Většina kolegů k tomu přistupuje hospodárně, ale jedna škola v Královéhradeckém kraji naléhala na poradenské zařízení, aby téměř každému žákovi doporučovalo jako podpůrné opatření tablet," říká Jana Zapletalová, náměstkyně Národního ústavu pro vzdělávání, která má inkluzi na starosti.

Česká školní inspekce začne od června zjišťovat, jestli poradenská pracoviště nové pravomoci nezneužívají. "Hlavní vlna kontrol proběhne v příštím školním roce," uvedl náměstek vrchního školního inspektora Ondřej Andrys.

"Pokud vláda schválila zákon s tím, že na něj budou potřeba nějaké peníze navíc, je nefér, že teď nechce finance poskytnout," říká Laurenčíková. Vzhledem k tomu, že zákon dětem podpůrná opatření zaručuje, bude muset ministerstvo školství peníze najít i v případě, že se je nepodaří získat ze "společného" vládního balíku. V tom případě je bude muset hledat ve vlastním rozpočtu.

O takzvaném proinkluzivním zákonu se vedly značné diskuse. Kritici v čele s Asociací speciál­ních pedagogů upozorňovali, že peníze mohou chybět, ministerstvo školství je však uklidňovalo, že prostředky zajistí. Varovali také, že se výuka ve třídách s handicapovanými dětmi zhorší, což se zatím nepotvrdilo. Školy a poradenská zařízení si zase stěžovaly, že je změna nepřipravená, systém nefunguje a přinesl hodně papírování navíc.