Novou trasu pražského metra pomůže postavit jeden z velkých hráčů českého realitního trhu stojících za moderními kancelářskými budovami, jako je Florentinum, Metronom Business Center či River Garden v Praze. Celkem šest jich chce navázat spolupráci s pražským dopravním podnikem.

Uchází se proto o roli partnera ve společném podniku, který vykoupí pozemky a bude stavět nad osmi novými stanicemi metra. Dopravní podnik už další přihlášky nepřijímá a ze šesti uchazečů vybere jednoho.

Do výběrového řízení se přihlásily společnosti Penta Investments, slovenská HB Reavis, Geosan, Trigema, Landia Management a Karlín Group v konsorciu se společností Ungelt Group.

"O možnostech spolupráce soukromého kapitálu a veřejného sektoru se mluvilo dlouho a tohle může být ukázkový příklad. Pro nás by to byla příležitost prospět i zkusit novou
oblast byznysu," okomentoval šéf realitní divize Penty v ČR Petr Palička.

Penta stojí za zmíněným administrativním centrem Florentinum a v současné době chce investovat 10 miliard korun do proměny okolí Masarykova nádraží v komerční čtvrť.

Společný podnik má dopravci v první řadě usnadnit obtížný výkup pozemků nad stanicemi metra. Nebude tolik svázán přísnými předpisy, které městu zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu.

"Cílem spolupráce bude také urbanistický rozvoj okolí budoucích stanic metra. Společný podnik také ušetří peníze městu," vysvětluje náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Podle odhadů by magistrát do povrchových úprav musel investovat až čtyři miliardy.

7 miliard

korun budou zhruba činit náklady na výkupy pozemků a na povrchové práce u stanic plánované trasy metra D.

Postará se o ně společný podnik soukromé firmy a pražského dopravce.

Společný podnik bude akciovou společností. Většinu v ní bude mít soukromý partner, který získá 51 procent. Na dopravce připadne zbylých 49 procent.

Developer by měl do společnosti vnést prvotní kapitál v hodnotě zhruba 500 milionů korun. Celkové investiční náklady na výkup pozemků a výstavbu nad stanicemi metra linky D se pak podle odhadů vyšplhají na sedm miliard.

Většinu peněz si akciová společnost vypůjčí od bank.

Na společném podniku města a soukromé firmy je pro developery lákavý především zisk z pronajímání a prodeje budov v okolí stanic. Na kolik si takto soukromý partner pražského dopravce přijde, se zatím nedá vyčíslit. Podmínky jsou však nastaveny tak, že developer nemůže na projektu prodělat.

Dopravní podnik plánuje, aby společná firma fungovala maximálně 15 let. Partnera nakonec vyplatí a vrátí mu vstupní investici. O prostory se pak bude starat pouze dopravní podnik.

To však neznamená, že developer oblast zcela opustí. Spolupráce mu může otevřít dveře k některým lukrativním pozemkům nad stanicemi metra.

Přímo nad některými vestibuly se dá do budoucna počítat s komerční výstavbou.

Podle Dolínka je však ještě brzy o těchto plánech hovořit. Případné komerční záměry se budou řešit až v další fázi přípravy projektu.

Nová trasa metra linky D povede z Pankráce do Písnice. Na trase vznikne celkem osm nových stanic. Pokud vše půjde podle plánu, stavba by mohla odstartovat na přelomu roku 2018 a 2019.

Náklady podle odhadů přesáhnou částku 40 miliard korun. Zatímco nadzemní část projektu bude řídit společný podnik pražského dopravce a soukromého partnera, podzemní stavby budou plně v rukou dopravního podniku.

Do budoucna chce město "déčko" prodloužit směrem do centra až na náměstí Míru.

 

S přispěním Marka Pokorného