Podnikatel Jaroslav Strnad koupil Avii od indických vlastníků před rokem. Tehdy už tři roky nevyráběla. Linky byly převezeny do Indie a někdejší zaměstnanci pracovali v jiných firmách. Strnadovi se ovšem podařilo výrobu obnovit a značku, která příští rok oslaví sto let existence, zase oživit. Současné vedení firmy o tom hovoří jako o dobrodružství. Už předtím z podobně dramatické situace "vytáhlo" značku Tatra.

"Avia byla horší. Podstatný rozdíl byl v tom, že Kopřivnice nepřestala vyrábět," říká Strnad pod jehož firmu Czechoslovak Group patří vedle Avie a Tatry i zbrojařská firma Excalibur Army, výrobce hodinek Prim nebo letecké opravny Job Air.

Včera byl slavnostně otevřen nový výrobní závod Avie, práci v něm získá 80 lidí. Už ale nesídlí v Letňanech, ale v Přelouči na Pardubicku. Nové linky jsou v halách, kde Strnadova firma v devadesátých letech opravovala vojenskou techniku. Místo je dobře dostupné z železničního koridoru z Prahy na Moravu.

Zatím zde vznikají první auta, naplno se výroba rozběhne v listopadu. V tu dobu už by měl mít vůz všechna potřebná schválení. V nabídce je zatím jediný model nazvaný na znamení nového začátku Initia. Jde o výraznou modernizaci typu, s nímž Avia před čtyřmi lety končila. Na trhu by měl konkurovat obdobně velkým vozům značek Iveco a DAF. Příští rok Avia sortiment rozšíří, přibudou i menší varianty vozů a automobilka se vrátí k rozsahu své nabídky před ukončením výroby.

"Letos bychom měli vyrobit 90 vozů, prakticky na všechny už máme zákazníky," uvádí Petr Rusek, člen představenstva Czechoslovak Group a současný šéf Tatry.

Příští rok by mělo být možné dosáhnout výroby 360 až 400 kusů, kapacita závodu je zatím 1200 aut ročně. To je pořád jen zlomek toho, co vyrábí globální konkurenti. V Avii ale sází na to, že se svými náklady budou životaschopní a díky menší produkci mohou vycházet vstříc individuálním přáním zákazníků, což je pro větší sériové producenty složitější.

Prodej Avií se zatím rozbíhá v Česku a na Slovensku, vozy nabízí 13 dealerů. Postupně se chce značka vrátit na trhy, kde si v minulosti vybudovala jméno. Půjde hlavně o země bývalého socialistického bloku od střední po východní Evropu. Potenciální zákazníky vidí vedení firmy i v zemích severní Afriky a Blízkého i Středního východu. Pro tyto trhy plánuje automobilka výrobu z takzvaných stavebnic, které se kvůli clům budou dokončovat až v zemi určení.

S novým modelem si musel poradit nový konstrukční tým. "Nikdo z bývalých techniků letňanské Avie k nám do pracovního poměru nenastoupil, pouze nám externě pomáhali v začátcích," uvádí šéf Avie Ivan Fišák. Na novém vzhledu Avie tak pracoval nový tým.

Na modernizaci, která má zatraktivnit vzhled a nabídnout motor, jenž plní současné emisní nároky, už začal pracovat předchozí vlastník značky. Fišák ale říká, že práce byly jen v raném stadiu, a začínalo se tak prakticky od začátku: "Stihlo se to za pouhé čtyři měsíce, což je v oboru šibeniční čas."

Konstruktéři Avie již pracují na elektrické verzi, která by měla mířit do městského provozu. Spolupracují přitom s českými univerzitami. "V brzké době budeme mít i tento alternativní pohon," ujišťuje Rusek.

Současná Avia ale příliš česká není. Motor se dováží z anglické pobočky americké firmy Cummings, z Indie přichází ocelové i plastové výlisky, stejně jako nápravy.

Firma proto hledá nové české dodavatele, jejich počet bude ale zatím spíše omezený. Současná kabina stále vychází z té původní − licence francouzské společnosti Saviem − a formy na její výrobu si předchozí vlastník odvezl do Indie. V Česku tak bude pravděpodobně vznikat až karoserie zcela nového modelu, který Avia plánuje až ve vzdálenější budoucnosti.

Odhalení nového vozu Avia