Orchestr PKF − Prague Philharmonia by zřejmě podepsal bonmot, že nejlepším hudebním nástrojem je lidský hlas. Právě začínající sezonu francouzský šéfdirigent českého tělesa Emmanuel Villaume obsadil pěvci všech typů: mladými, starými, proslulými, začínajícími, českými i zahraničními.

"Výběr je pestrý," říká Villaume. "Reflektuje přátelské vztahy orchestru a naši chuť přesáhnout běžný symfonický repertoár," dodává.

Tuto neděli PKF v pražském Rudolfinu zahájí sezonu koncertem s ukrajinským barytonistou Andrejem Bondarenkem, jenž absolvoval Akademii mladých operních pěvců v ruském Mariinském divadle. Debutoval v jedenadvaceti letech a dnes má za sebou účinkování v Bavorské státní opeře či curyšském Opernhausu, kde nyní působí.

Bondarenkova cesta do Prahy vedla přes americký Dallas. Tamní operu vede právě šéfdirigent PKF Villaume, jenž si Ukrajince všiml v inscenacích Čajkovského oper Jolanta a Evžen Oněgin.

V Praze pod Villaumovou taktovkou Bondarenko zazpívá Mahlerovy Písně potulného tovaryše. Když je interpretoval prvně, měl prý pro strach uděláno.

"Mahler je pro pěvce pomyslný Mount Everest romantické hudby," říká. K Písním potulného tovaryše − vyprávějícím o uměleckém snílkovi, jenž se snaží prosadit − si prý musel najít vztah. "Po technické stránce jsou těžké, myslím ale, že jim může porozumět každý umělec," dodává Bondarenko.

Dalším vrcholem sezony PKF bude 17. prosince vystoupení jihokorejské koloraturní sopranistky Sumi Jo, jedné z nejúspěšnějších interpretek současnosti − její crossoverové nahrávky Only Love z roku 2000 se prodalo přes 1,2 milionu kusů.

V lednu s PKF vystoupí u pražského publika oblíbená slovenská sopranistka Simona Houda-Šaturová, v dubnu bude následovat finská sopranistka Karita Mattila − oblíbenkyně nedávno zesnulého dirigenta Jiřího Bělohlávka.

Spoustu pěvců PKF tuzemskému publiku představí poprvé. Americká mezzosopranistka Angela Browerová uvede skladby italského autora z 20. století Luciana Beria, britský tenorista Jeremy Ovenden se pustí do Brittenova písňového cyklu, ázerbájdžánská sopranistka Dinara Alieva zazpívá zřídka uváděné Rachmaninovovy písně a americký barytonista Lucas Meachem předvede Mahlerovy Písně o mrtvých dětech.

PKF dále chystá dvě oratoria: v říjnu Velkou instrumentální mši skladatele rakouské hymny Franze von Suppého, v lednu pak Haydnovo Stvoření. To je součástí širší ambice orchestru představit v nynější sezoně autory, kteří předcházeli Beethovenovi či později čerpali z jeho odkazu.

"Na beethovenské téma jsem něco chtěl udělat hned po příjezdu do Prahy," líčí dirigent Villaume, jenž u PKF nyní působí třetím rokem. Nejdřív si prý ale s hráči museli hudebně porozumět.

"Například u Mozarta vám publikum leccos odpustí. Ale k Beethovenovi se vždy vážou velká očekávaní," upozorňuje Villaume, jenž pro nynější sezonu nastuduje dvě Beethovenovy symfonie a předehru Coriolan.

V jádru repertoáru PKF zůstanou Haydnova a Mozartova díla. Zvláštní pozornosti se dostane autorům takzvané Druhé vídeňské školy z první poloviny 20. století Antonu Webernovi, Albanu Bergovi a Alexandru Zemlinskému.

PKF je pro pestrou dramaturgii mnohými považována za nejdynamičtější český orchestr. Úspěšný je nedávno založený cyklus koncertů v pražském Lobkowiczkém paláci ve spolupráci s touto šlechtickou rodinou. Abonmá stojí čtyři tisíce korun, součástí večera jsou přípitky i setkání s interprety.

"První koncerty lobkowiczkého cyklu byly úspěšné. Podařilo se získat nové abonenty a těm stávajícím nabídnout možnost, jak orchestr poznat jinak," libuje si šéfdirigent.

Pokračovat budou i výjezdy: po nedávném turné po USA orchestr na evropském turné doprovodí maďarského trumpetistu Gábora Boldoczkého. Koncem sezony pak zamíří do Číny a Sultanátu Omán, své již tradiční − a velmi lukrativní − zastávky.