Soutěž o desetileté provozování českého mýtného systému - největší státní zakázka v historii samostatné České republiky s předpokládanou hodnotou 29 miliard korun - nabírá zpoždění. Dle informací HN ministerstvo dopravy v rozporu s původním harmonogramem zatím neukončilo prověřování účastníků obřího tendru. Není tak stále zřejmé, kdo ze zájemců splnil kvalifikační požadavky, zejména z hlediska referencí, aby mohl být "vpuštěn" do dalšího kola. V tom se už budou posuzovat konkrétní nabídky s konkrétním technickým řešením, o vítězi pak ve finále rozhodne cena.

Důvodem prodlevy má být skutečnost, že tři ze čtyř přihlášených konsorcií mají určité nesrovnalosti v dokumentech, které společně s přihláškou úředníkům předložili. "Vyzvali jsme tři zájemce k doplnění informací týkajících se prokázání kvalifikace," uvedl na dotaz HN mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Firmy musí řádně doložit zkušenosti s výběrem mýta.

Když 24. srpna kvarteto zájemců přihlášky do soutěže podávalo, prohlásil v Českém rozhlase ministr dopravy Dan Ťok (ANO), že vyhodnocování skončí "nejpozději do měsíce", tedy do 24. září. Teď už Ťokův úřad uvádí, že se tak stane "během října".

O zakázku se uchází nynější provozovatel mýtného systému - konsorcium vedené rakouskou firmou Kapsch, dále firma CzechToll založená skupinou PPF a propojená se slovenskou mýtnou firmou SkyToll. Třetím účastníkem je německá T-Systems International, která je součástí telekomunikační společnosti Deutsche Telekom. Posledním je provozovatel maďarského mýtného systému, firma National Toll Payment Services, jež se do soutěže přihlásila společně s českou společností Eltodo.

Z neoficiálních informací vyplývá, že hladce kvalifikací prošla jen firma Kapsch, výhrady ministerstva směřovaly ke všem třem "nováčkům".

Vezměte si příklad z Polska

Přijetí výzvy k doplnění informací potvrdila Mona Sandescu, šéfka Eltoda. "Bylo to v souvislosti s jedním dokumentem našeho maďarského partnera. Poslali jsme už na ministerstvo určité upřesnění překladu," uvedla.

Generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix sdělil, že jeho firma z ministerstva žádnou výzvu nedostala. Zároveň se ale podivuje nad neprůhledností českého mýtného tendru. Reaguje na skutečnost, že ministerstvo dopravy ani jména účastníků nezveřejnilo, novináři si je museli vypátrat sami. Ministr to vysvětlil tak, že si nejsou jistí, zda by se publikací seznamu soutěžících nedostali do rozporu s novým zněním zákona o zadávání veřejných zakázek.

Feix ale dává za příklad sousední Polsko, kde probíhá obdobný mýtný tendr a tamní úřady všechny informace zveřejňují, včetně prokazovaných referencí. "Na rozdíl od Česka je tam celý proces naprosto transparentní a pod veřejnou kontrolou," uvádí Feix a dodává, že není možné, aby v podmínkách harmonizovaného evropského práva dvě členské země EU postupovaly tak diametrálně odlišně.

"Navíc zadání, které Polsko připravilo, vedlo k přihlášení neuvěřitelných třinácti konsorcií, z nichž devět nedávno postoupilo do dalšího kola. To je propastný rozdíl proti českému tendru, kde se účastní pouze čtyři uchazeči," prohlásil pro HN šéf firmy Kapsch.

Nejen nižší počet účastníků českého tendru, ale i složení konsorcií podle mínění Feixe potvrzuje, že český tendr má daleko k proklamované technologické neutralitě a směřuje k výstavbě úplně nového mýtného systému, přičemž ten současný, jehož hodnota je vyčíslována na šest miliard korun, přijde nazmar.

Kapsch také zvažuje satelit

Firma Kapsch "starý" český mýtný systém postavila pro stát před více něž deseti lety na bázi mikrovlnné technologie, trio jeho konkurentů ale nyní sází na satelitní řešení. Podle Feixe ale Kapsch nakonec možná též státu nabídne satelitní mýto, pokud se ukáže, že mikrovlnné je v podmínkách českého tendru, kdy se kromě dálnic počítá se zpoplatněním další téměř tisícovky silnic I. třídy, nerealizovatelné.

"Ministerstvo připravuje byznys pro dodavatele nového systému, ale pro stát z toho neplyne žádná výhoda, například v podobě vyššího příjmu z mýta. Naopak bude znovu investovat miliardy do výstavby nového systému a zpochybněný je i hlavní cíl tendru – snížení provozních nákladů, které v současnosti činí patnáct procent," tvrdí Feix.

HN kontaktovaly i ministra dopravy Ťoka, aby se vyjádřil k údajné netransparentnosti soutěže. Šéf resortu však ani po urgenci nereagoval.

Až bude kvalifikační část mýtného tendru ukončena, měl by resort dopravy stanovit termín, dokdy mohou firmy, které kvalifikací prošly bez úhony, předložit své nabídky. Samotné výběrové řízení proběhne formou jednacího řízení s uveřejněním. Vítěz tendru by měl začít státu své služby poskytovat od roku 2020.