Horká, ledová, černá, bílá, překapávaná, pražená, za studena louhovaná, lógrová, hořká, slazená, s příchutí či bez kofeinu. Cappuccino dnes tvoří nerozlučnou dvojku s uměleckým výtvorem ve své pěně a ve špičkových barech vzniká díky espresu celá škála inovativních koktejlů. Zdá se, že v kávovém vesmíru už nic nového snad ani vymyslet nejde. Slovenské duo bratrů Nagyových se však rozhodlo jít ještě dál a svou čirou kávou bourá všechny zajeté stereotypy.

Když se setkáváme v malém bistru nedaleko hlavního bratislavského nádraží − na půli cesty mezi Prahou a Košicemi, odkud David a Adam Nagyovi pocházejí − všichni si objednáváme espreso. "Ano, kávu stále pijeme i v její klasické podobě. Musíme, protože tu od nás tady ještě neprodávají," smějí se.

Jejich Clear Coffee alias CLR CFF, jak stojí na designových lahvičkách, je průhledná tekutina vypadající jako obyčejná voda, přesto má všechny vlastnosti kávy − aroma, chuť i obsah kofeinu. Pije se ledově vychlazená nebo za pokojové teploty, úspěchy sklízí hlavně ve Velké Británii a nyní míří také do Asie.

Od teorie k praxi

"Oba jsme vždycky pili hodně kávy a já začal mít po čase problém se zbarvením zubů," vzpomíná David Nagy, který si kvůli všudypřítomné tříslovině musel chrup opakovaně bělit speciálními preparáty. "Dost mě to otravovalo. Proto jsem se snažil najít něco, co bych mohl pít jako alternativu ke kávě − nápoj s podobnými vlastnostmi." Na trhu však nic takového nenašel, a tak ho napadlo vyrobit si bezbarvou kávu. S touto odvážnou vizí šel za svým bratrem, s nímž už v minulosti na různých projektech několikrát spolupracoval, například v úspěšném byznysu s vínem.

"Vyzkoušeli jsme už spolu různé oblasti podnikání − od kaváren až po strojírenský průmysl, do potravinářské výroby jsme ale zamířili poprvé," upřesňuje Adam Nagy. Byl to nakonec právě on, kdo přišel na tajný způsob, jak převést teorii do praxe.

Zpočátku postupovali klasickou metodou pokus−omyl. Náklady na tuto "alchymistickou hru" nebyly zrovna nejmenší, a tak museli přes den vydělávat peníze ve svých zaměstnáních a vynalézání průhledné kávy se věnovali až po skončení pracovní doby. Nakonec se jim to ale podařilo a dnes už se zabývají pouze kávovým projektem, ačkoliv, jak sympatické duo přiznává, volného času moc nepřibylo. Spíše naopak. Adam má na starosti výrobu a distribuci, David zase komunikaci a marketing.

"První nadějnější vzorek jsme vyrobili po třech měsících experimentování a od té doby už uplynulo pět let. Neustále se však učíme a zdokonalujeme," pokračuje David s tím, že produkt uvedli na trh začátkem loňského roku. Zpočátku prý bylo nejtěžší najít ideální směs pražených zrn. Zkoušeli kombinovat různé typy kávy, až nakonec zvítězila směs složená jen z odrůdy Arabica, avšak sklizená v různých koutech světa: v Brazílii, Kolumbii, Etiopii a v dalších zemích.

Proces, během kterého se zrnka z pražské pražírny Čerstvá káva promění v čirou tekutinu, trvá několik hodin. "Samozřejmě máme nejeden tajný trik, jak požadovaného efektu docílit. Mohu ale potvrdit, že nepoužíváme žádné chemikálie a naše káva neobsahuje konzervanty ani sladidla," usmívá se David a na otázku, proč zrnka neodebírají od slovenské pražírny, má jasnou odpověď: "Na Slovensku samozřejmě pražírny jsou. My ale počítáme s tím, že naše produkce poroste a potřebujeme spolupracovat s někým, kdo bude kvalitní a současně zvládne naše budoucí kapacity. Takovou jsme v naší zemi nenašli."

Příští meta, cukr a máta

V současné době je na trhu jediná naturální příchuť, která je dostupná v designových lahvičkách o objemu 200 mililitrů. Co do síly, tedy koncentrace kofeinu, odpovídá každá dvěma espreso shotům neboli přibližně 27 gramům pražených kávových zrn. Clear Coffee má oproti klasické kávě trochu slabší chuť, aroma je naopak o něco intenzivnější. "Do budoucna uvažujeme o slazené verzi, protože tuhle si neosladíte. Ale náš podnik je teprve v začátcích, výroba je komorní a jen by nám to teď komplikovalo život," vysvětluje Adam. Jejich měsíční produkce se nyní pohybuje okolo 45 000 lahviček.

Až se byznys rozjede a tým Clear Coffee trochu rozroste, veřejnost se pravděpodobně dočká také mátové varianty. "Přemýšlíme i o několika příchutích. Fanoušci nám posílají své tipy a přání, děláme si seznam a budeme to testovat." Mladí podnikatelé zdůrazňují, že reakce zákazníků jsou pro ně velmi důležité. "Oceňujeme všechny názory, jak pozitivní, tak negativní, protože nám pomáhají zlepšit se a posunout dál." Mezi těmi, kteří již tento poněkud zvláštní nápoj ochutnali, prý v podstatě převažují dva typy lidí: ti, kterým vyloženě chutná, a ti, již ho prostě nemohou pít vůbec.

Každému naše káva chutnat nemůže, ale jde nám o to, aby si ji člověk mohl dát třeba při procházce městem.

"Bereme to tak, že každému Clear Coffee chutnat nemůže. A my se právě nesnažíme zavděčit všem," říká přesvědčivě David a dodává, že kdyby chtěli oslovit co nejširší masu, začnou kávu rovnou vyrábět ve slazené variantě, na kterou prý vždycky slyší víc lidí. "Vybrali jsme si tu těžší cestu a zacílili na specifické chutě, které jsou nám bližší."

Slovenští podnikatelé si zatím nenechali udělat žádný relevantní průzkum, ale podle nich vše nasvědčuje tomu, že Clear Coffee oslovuje především mladší generaci, která je víc otevřená novátorství. Jejich dlouhodobým cílem je však vyrábět produkt pro všechny milovníky kávy.

Červená káva pro Japonce

Výroba jako taková se odehrává na základně nedaleko slovenských Košic, kde bratři vyrůstali, studovali a zdá se, že nyní také zakotvili. Své příznivce ovšem Clear Coffee nachází hlavně za hranicemi Slovenska, a ani v Česku se zatím přílišné popularitě netěší. Velmi dobře prý na něj ale zareagovali v Londýně, kde David a Adam Nagyovi navázali spolupráci hned s několika distributory a prodejními místy, jako je třeba Whole Foods Market či Selfridges. Čirou kávu tam má v menu také několik alternativních kaváren.

"Určitě jsme schopni dovézt naše zboží téměř kamkoli. Máme funkční e-shop a dopravu realizujeme přes Amazon. I když nám napíše třeba někdo z Thajska či Brazílie, nemáme s tím problém. Clear Coffee už teď vlastně putuje do celého světa," tvrdí bratři a hned dodávají, že enormní zájem distributorů o jejich vynález letos hlásí Asie, konkrétně Jižní Korea a Japonsko, kde se má na trhu čirá káva objevit co nevidět. "Dokonce se nás ptali, jestli umíme vyrobit kávu červenou. To nás dost pobavilo, čirá pro ně asi nebyla dostatečně zajímavá," přemítá David.

Vlastnosti podobné vodě jsou pro "kávu z Košic" výhodné hned z několika důvodů. Kromě toho, že nebarví zuby, nezanechává ani stopy na oblečení. Můžete se jí tedy během hektického rána polít klidně od hlavy až k patě. Po vypití klasického espresa se zase obvykle dostaví žízeň. Ta u Clear Coffee nehrozí, protože tak nějak pořád máte pocit, že pijete jen trochu jinou vodu. "Pozitiv je hodně, každý si může najít to své. A protože se pije výhradně studená, nehrozí také, že by se člověk opařil."

Pravda je, že káva v klasické podobě už představuje zajetý společenský rituál a spousta lidí si ji spojuje s dezerty, cigaretou a chvílí odpočinku. Clear Coffee se podle jeho vynálezců hodí právě ve chvíli, kdy přebíháte z jedné schůzky na druhou, nemáte čas a potřebujete kofein. Hned.

Bratři Nagyovi jsou i přes svůj nesporný smysl pro fantazii realističtí, a tak si uvědomují, že většina lidí nebude Clear Coffee vyhledávat každý den. Jde jim však spíš o to, aby si ho člověk mohl koupit a ochutnat třeba při procházce městem.