Vedení a odbory německé automobilky Volkswagen se snaží omezit konkurenci, kterou pro značku VW představuje sesterská značka Škoda. Chtějí, aby se část produkce divize Škoda Auto přesunula do Německa a aby česká divize platila více peněz za sdílené technologie. Agentuře Reuters to řekly zdroje z podniku. Odboráři Škoda Auto se obávají, že by to mohlo znamenat ztrátu až dvou tisíc pracovních míst. Oslovení ekonomové jim ale oponují, podle nich totiž produkce automobilky neklesne. Do věci se vložil premiér Česka Bohuslav Sobotka (ČSSD), setká se s vedením odborů i automobilky.

Škodovka nestíhá, plánuje přesunout výrobu Superbů do Německa. Odboráři tomu chtějí zabránit

Příznivé recenze a ziskovost automobilů značky Škoda podle agentury Reuters stupňují rivalitu uvnitř koncernu Volkswagen v době, kdy značka VW směřuje k rušení tisíců pracovních míst v rámci odbourávání nadbytečných kapacit v německých továrnách.

Německé odbory vidí v úspěchu škodovek hrozbu, ale zároveň potenciální záchranný kruh. Podle zdroje blízkého dozorčí radě VW požadují, aby se část produkce škodovek přesunula do německých továren. Domnívají se rovněž, že Škoda by měla platit vyšší poplatky za využívání hlavní koncernové platformy pro konstrukci automobilů označované jako MQB.

Šéf značky VW Herbert Diess podle agentury Reuters také usiluje o to, aby ochránil budoucí modely VW před přímou konkurencí ze strany levnějších škodovek. Na nedávné schůzce vedoucích pracovníků podle zdrojů obeznámených se situací vyzval k větší diferenciaci mezi značkami VW a Škoda z hlediska cílových trhů a zákazníků.

Bude to stát až 2000 míst, bojí se odboráři

Přesunem části výroby do Německa by podle předsedy podnikové rady Škody Auto Jaroslava Povšíka zanikly až dva tisíce pracovních míst. Podle ekonomů, které oslovila ČTK, by ale takový přesun neměl mít vliv na snižování počtu zaměstnanců automobilky v Česku, protože její produkce neklesne.

Podle Povšíka nelze zatím odhadovat, zda by automobilka propouštěla hromadně, je možné, že by se počet pracovních míst snižoval postupně. Firma může snížit počet zaměstnanců přirozenou cestou, například omezit počet agenturních zaměstnanců, dodal. Na "lámání chleba" dojde podle předsedy v roce 2022, kdy se má začít vyrábět nástupce současného Superbu.

Přesunem části výroby české automobilky do Německa chce koncern Volkswagen podle Povšíka vyřešit současnou krizi. "Oni chtějí zajišťovat vytížení německých lokalit. Nejde jim Passat, ale vidí, že Superb se prodává dobře a rádi by si ho tam vzali," míní Povšík. Za současný stav může podle něj i skutečnost, že českou automobilku řídí německé představenstvo dosazené Volkswagenem.

Povšík již minulý měsíc upozornil na možnost přesunu výroby následníka modelu Superb do Německa. Nástupce Superbu se ale neobjeví před rokem 2020. "Zvažuje se přesun následníka modelu Superb do daleko dražší lokality v Německu, čemuž hodláme zabránit," řekl v září.

Podle agentury Reuters se značka VW domnívá, že Škoda má nepoctivou výhodu v podobě kombinace německé technologie s levnější pracovní silou. Cílem značky VW je upevnit své vedoucí postavení v koncernu před uvedením řady nových elektrických automobilů na trh, tvrdí zdroje Reuters. V Česku činí mzdy ve zpracovatelském sektoru v průměru 10,10 eura na hodinu, zatímco v Německu je to 38,70 eura na hodinu, plyne podle Reuters z údajů německých statistiků.

Do věci se chce vložit premiér Sobotka

Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) se chce v krátké době setkat s vedením Škody Auto i podnikových odborů. Sejde se s členem představenstva za oblast řízení lidských zdrojů Škoda Auto Bohdanem Wojnarem a také s předsedou Odborů KOVO Škody Auto Jaroslavem Povšíkem. Termín schůzky neuvedl.

Sobotka podle mluvčího vlády Martina Ayrera pokládá informace z médií o možném přesunu části produkce za závažné, protože Škoda je v Česku jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů a rovněž pilířem českého průmyslu a exportu.

"Je proto jasnou prioritou vlády zachovat a dále rozvíjet a modernizovat výrobní kapacity a produkci Škoda Auto v Česku. Vláda má jednoznačný zájem na tom, aby byly realizovány všechny plánované investice VW a Škody v Česku a nedocházelo k přesunu výroby mimo Českou republiku," uvedl Ayrer.

Středula: VW si chce pomoct po aféře dieselgate

Za úvahami o přesunu části produkce Škody do Německa a zvýšení poplatků za sdílené technologie vidí předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula záměr německé automobilky Volkswagen získat peníze na ztráty vzniklé po dieselgate. Vláda by podle něj měla zbystřit, protože jde o snahy, které by mohly skončit větším odlivem peněz z Česka.

"Tady se hledá prostě způsob, jak peníze do Německa legální cestou dostat. Myslím si, že by měl velmi zbystřit český stát, ministerstvo průmyslu a obchodu, ministerstvo financí, jestli jsou takové poplatky adekvátní," řekl Středula. Škoda je podle něj extrémně výdělečnou jednotkou koncernu, a to i kvůli násobně nižším platům českých zaměstnanců.

"Jednoznačně se tady projevuje, že jsme záložní německou ekonomikou, ale není možné, aby to ve finále dopadlo tak, že tady zavřeme závod společnosti VW ne proto, že by byl špatný, ale protože někdo chce stále víc peněz," uvedl. Poznamenal také, že jestliže někdo přesune výrobu z ČR do Německa, znamená to, že je rentabilní, i když jsou mzdové náklady vyšší. "Takže to je taky špatně," konstatoval.