Pražský dopravní podnik (DPP) chce zavést možnost platit pokuty za jízdu načerno on-line. Služba by mohla začít fungovat začátkem příštího roku. Podnik chce rovněž rozšířit počet přístrojů na koupi jízdenek ve vozech MHD pomocí karty. V pondělí to řekl generální ředitel DPP Martin Gillar. Podnik má dosud pouze internetovou stránku na kontrolu pokut www.overpokutudpp.cz. Revizoři letos uložili pokuty 213 tisícům cestujících bez dokladu a na pokutách DPP inkasoval 65 milionů korun.

"Zatím si mohou cestující pouze překontrolovat pokutu, kterou dostali. K tomu bychom chtěli doprogramovat, že ji bude možné zaplatit elektronicky," řekl Gillar. Dosud se musí cestující vydat buď do sídla DPP v ulici Na Bojišti, nebo zaplatit pokutu bankovním převodem. Nový systém by měl vytvořit podnik vlastními silami. Podle Gillara by mohl začít fungovat v prvních měsících příštího roku.

DPP chce také rozšířit možnost platby za jednotlivé jízdenky přímo ve voze. Chystá proto zakázku, ve které by hledal dodavatele zařízení. Podle Gillara by šlo o rámcovou smlouvu, podnik by tak strojky odebíral podle aktuální potřeby. Výši rámcové smlouvy Gillar neuvedl. Strojky, které dnes fungují v tramvajích 18 či 22, by se měly rozšířit na další takzvané páteřní linky, mezi kterými jsou například linky 9 nebo 17.

Přirážka za jízdu na černo je 1 500 korun. Pokud ji cestující zaplatí na místě nebo do 15 dnů v pokladně v ulici Na Bojišti, snižuje se na 800 korun. Pokud si cestující zapomene legitimaci s časovým kuponem doma, zaplatí padesátikorunu. Praha nedávno spustila kampaň, v které černým pasažérům odpustí polovinu pokuty, pokud si následně koupí roční kupon za 3 650 korun.

V roce 2015 revizoři chytili asi 294 tisíc černých pasažérů a loni 300 tisíc. Na nezaplaceném jízdném podnik ročně tratí asi 350 milionů korun. V současnosti běží kampaň, zaměřená na boj s černými pasažéry.

Dopravní podnik bude mít příští rok náklady 14,5 miliardy korun

Pražský dopravní podnik (DPP) by měl mít v příštím roce náklady 14,5 miliardy korun, z toho investice 1,88 miliardy Kč. V pondělí to řekl generální ředitel DPP Martin Gillar. Investice půjdou na obnovu vozového parku i kolejí. Podnik je městskou akciovou firmou, která zaměstnává zhruba 11 tisíc lidí.

"V hospodaření v roce 2018 nám například vzrostou osobní náklady, a to o 331 milionů na celkových 7,36 miliardy korun. Je to v důsledku uzavřeného dodatku ke kolektivní smlouvě na zvyšování mezd," řekl Gillar. Průměrný plat v podniku je nyní 36 318 korun, což je meziroční nárůst o 3,23 procenta. Průměrná mzda v celé ČR ve druhém čtvrtletí činila 29 346 korun.

Provozní náklady jsou naplánovány na zhruba 12,6 miliardy korun. Město jako vlastník však po podniku podle Gillara požaduje, aby je v průběhu roku snížil asi o 72 milionů korun. Stejně tak má prý podnik ušetřit v investičních výdajích, a to 150 milionů korun. Konkrétní kroky, kterými by toho měl DPP dosáhnout, Gillar neuvedl.

Investice by měly jít například do obnovy vozového parku. Podnik by měl kupovat nové autobusy a rovněž odebrat nasmlouvaných 25 tramvají Škoda 15T ForCity. Další peníze půjdou do rozvoje majetku DPP, opravena tak bude například tramvajová trať na Vinohradské a v Zenklově ulici, dále vznikne bezbariérový vstup do stanice metra B Karlovo náměstí. "Budeme také dobudovávat komunikační infrastrukturu na všech trasách metra mezi strojvedoucími a dispečery," řekl Gillar.

V rozpočtu hlavního města byla pro letošní rok schválena takzvaná kompenzace pro podnik zhruba 13,7 miliardy korun. DPP předpokládá, že by mohl uspořit na provozních nákladech 270 milionů korun.

Vlastní kapitál DPP se loni zvýšil o zhruba dvě miliardy na 63 miliard korun. Základní kapitál firmy byl k 31. prosinci 2016 přibližně 30,7 miliardy korun.