Plátek chleba a rozmačkané či nakrájené avokádo, mladá řeřicha nebo vejce, pepř a limetková šťáva. Trendovou kavárnu, která by tohle nenabízela, dnes abyste pohledali. Tato superpotravina se stala nedílnou součástí zdravého životního stylu mladé generace nejen díky tomu, že obsahuje mnoho vitaminů, železo, draslík, hořčík a rostlinné tuky, ale především díky tomu, že velmi dobře vypadá na instagramových fotografiích. Kde se tento fenomén vzal?

Tradičním domovem této populární pochoutky je podle magazínu Broadly Austrálie, kde se avokádu kromě Mexika a Kalifornie daří nejlépe. Pro tuto verzi mluví navíc fakt, že Australané byli vždy doslova posedlí různými pomazánkami a oblohami. 

"Obložené toasty k snídani jsou velmi australské. Australané si na chléb rádi dávají smažené houby nebo fazole, rajčata, sýr feta, tuňáka a samozřejmě avokádo," uvádí pro magazín Broadly Chloe Osborne, šéfkuchařka newyorské kavárny Cafe Gitane, která sama pochází z Austrálie. A ačkoliv se v zámoří tato manhattanská kavárna považuje za propagátora zdravé svačinky v USA, tak jak ji známe dnes, se objevila v roce 1993 v Sydney. Už tehdy ji na menu své kavárny Bills zařadil tamní šéfkuchař Bill Granger. 

Může za to Gwyneth Paltrow?

Skutečný boom avokádového toastu ale způsobila až první kuchařská kniha It’s All Good herečky Gwyneth Paltrow, která vyšla v roce 2003. "Avokádo a sůl jsou jako oblíbené džíny – jednoduché a chcete je pořád," rozplývá se nad receptem herečka. Avokádový toast se stal zkrátka něčím, bez čeho by den pravého youtubera nebo foodblogera nestál za nic. Ti recept z kuchařky Gwyneth Paltrow rozšířili v různých obměnách po sociálních sítích. A nic na tom nezměnil ani fakt, že hereččinu knihu ztrhali výživoví odborníci nebo americký blog Eater.com – hashtag #avocadotoast se na sociálních sítích objevil už ve více než 400 tisících postů. 

Ceny avokáda nicméně pořád rostou. Jeho stále stoupající oblíbenost v kombinaci s neúrodou na plantážích v Kalifornii a Mexiku způsobila, že zatímco loni v květnu si Američané mohli jeden avokádový plod koupit za 94 centů, nyní zaplatí 1,25 dolaru.

Utrácíme za zbytečnosti

Do mladé historie oblíbené lahůdky se letos "zapsal" i australský milionář a developer Tim Gurner (35). Ten avokádový toast považuje za symbol rozhazovačnosti současné mladé generace – Gurner totiž mileniály zkritizoval za lenost a utrácení za zbytečnosti. "Když jsem se snažil pořídit si svůj vlastní dům, nekupoval jsem si avokádové toasty za 19 dolarů a kafe za 16," vzkázal v rozhovoru pro australský pořad 60 Minutes. Na sociálních sítích tím rozpoutal velkou diskusi. O avokádovém toastu se proto rozepsaly i New York Times, Guardian, Newsweek nebo magazín Time. Média se předháněla ve výpočtech, zda by úspory za avokádové toasty a kávu v Austrálii skutečně stačily na pořízení vlastního domu. 

Uvidíme, zda se nad tím někdo zamyslí a zájem o tuto pochoutku zase klesne. Údaje společnosti Google nicméně potvrzují, že lidé v průběhu posledních dvou let toast skutečně vyhledávají čím dál více – zájem o něj vrcholil letos v květnu. Avokádo navíc patří podle informací řetězce Whole Foods společně s jedlými květy a kuchyní Blízkého východu k nejžhavějším trendům v jídle na rok 2018 a je na internetu podle údajů Google Analytics populárnější než Oprah Winfrey.

 

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se