Všechny dodávky Mercedes-Benz budou mít v budoucnu elektrickou verzi. Tak zní plán německé automobilky, který začne převádět v realitu již příští rok. Na trh se dostane eVito, elektrická verze středně velké dodávky s trojcípou hvězdou.

Ta však bude pouze prvním podobným vozem. Spolu s představením eVita totiž Němci oznámili, že za dva roky představí elektrickou verzi velkého Sprinteru, který v té době již bude na trhu v nové generaci. Po něm přijde elektromobil na bázi kompaktního Citanu. Tam by měla být instalace elektromotoru nejjednodušší, Citan totiž vychází z Renaultu Kangoo, který na vybraných trzích elektrickou verzi již delší dobu nabízí. Vedle nových modelů chce Mercedes navázat užší spolupráci s firemními zákazníky, kteří budou mít zájem elektrické dodávky zařadit do své flotily. 

„Jsme přesvědčeni o důležitosti elektrického pohonu v našich dodávkách, zvláště při použití ve městech,“ uvedl šéf divize užitkových vozů Mercedes-Benz Volker Mornhinweg. Právě pohyb ve městech bude v příštích letech klíčový. Napříč Evropou se ve městech stále rozšiřují emisní zóny, zakazující vjezd některým, především starším, automobilům s naftovými motory, které plní pouze méně striktní emisní normy. V budoucnu pak některá města počítají s úplným zákazem vjezdu aut se spalovacím motorem. Například Paříž v této souvislosti hovoří o roku 2030, Madrid dokonce o roku 2025.

Aby byla elektrifikovaná nabídka úspěšná, investuje do ní divize užitkových vozů trojcípé hvězdy, vedle již vložených financí, v průběhu příštích let dalších 150 milionů eur.

První bude elektrické Vito

Již zmíněné eVito, které se do prodeje dostane v příštím roce, má pod kapotou elektrický motor s výkonem 84 kW a točivým momentem 300 Nm. Největší výhodou elektromobilů je, že točivý moment je dostupný již od nulových otáček. To především plně naložené dodávce pomůže při rozjezdech.

Elektrické Vito není zrovna malé, na výběr jsou dva rozvory s celkovou délkou 5140 nebo 5370 mm. Maximální nosnost vozu je 1073 kg, zatímco nejvyšší celková hmotnost je 3200 kg. Do útrob vozu se pak vejde až 6,6 m3 nákladu. Zrychlení eVita automobilka neuvádí, maximální rychlost ale může být dle přání zákazníka omezena na 80 nebo 120 km/h. Nižší se hodí do měst, ta vyšší i mimo ně.

Baterie vozu má kapacitu 41,4 kWh a podle údajů automobilky na jedno nabití vydrží 150 km. I v případě nízkých teplot nebo plného naložení by měla být dodávka schopna ujet 100 km. Nabití akumulátoru by mělo zabrat asi šest hodin. Mercedes-Benz eVito je již možné objednávat, i když zatím pouze v Německu. Cena je 39 990 eur bez DPH, v přepočtu tedy asi 1,016 milionu korun.

Nejde však o první užitkový Mercedes s elektrickým motorem. Už v polovině devadesátých let se bezemisní pohon dostal do útrob řady MB 100. Mezi lety 2010 a 2013 potom vznikalo Vito E-Cell jako skříňová dodávka nebo sedmimístný minibus. Elektromotor vozu měl 60 kW a na jedno nabití dokázalo Vito ujet podle dat automobilky 130 km při nejvyšší rychlosti 80 km/h. Nosnost byla maximálně 900 kg.

Související