Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila miliardovou investici. Za 214,6 milionu eur (v přepočtu zhruba 5,5 miliardy korun) postaví jednu z nejmodernějších a současně nejekologičtějších lakoven v Evropě.

"Stavba nové lakovny v Mladé Boleslavi je důležitou investicí do budoucnosti našeho podniku. Poptávka po vozech značky Škoda na celém světě stoupá a my kontinuálně pracujeme na zvyšování výrobních kapacit v našich stávajících závodech," říká člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

Základní kámen největší česká automobilka položila v pátek 1. prosince. Provoz plánuje v nové lakovně zahájit v červnu 2019. Firma předpokládá, že na místě vznikne 650 pracovních míst. Celková kapacita všech lakoven společnosti vzroste na 2700 karoserií denně.

650 lidí

najde práci v nové lakovně, kterou Škoda Auto staví. Pracovat tam začnou v červnu 2019.

Zaměstnanci se na novém pracovišti budou střídat ve třech směnách denně. Škoda Auto přitom počítá s vysokým stupněm automatizace nové lakovny. Některé činnosti podle automobilky zcela převezmou roboti. Lakovna bude běžně používat 15 odstínů barev, mimo jiné s metalickým a perleťovým efektem. Na karoserii se bude nanášet celkem pět vrstev laku.

V nové lakovně firma plánuje zavést řadu nejmodernějších ekologických inovací. Ty mají podle Oeljeklause významně snížit dopady celého procesu lakování na životní prostředí.

Škodovka roste

◼ Výroba vozů Škoda od roku 1991 vzrostla na sedminásobek. Tržby společnosti se za letošní tři čtvrtletí meziročně zvedly o 22 procent na 12,3 miliardy eur (asi 315,5 miliardy korun).
◼ Automobilka nabízí sedm modelových řad a více než 40 modelových variant. V tuzemsku má výrobní závody v Mladé Boleslavi, v Kvasinách a ve Vrchlabí.
◼ Letošní rok je pro firmu čtvrtým v řadě, kdy se jí podaří vyrobit přes milion automobilů. K růstu výroby přispívá i SUV model Kodiaq. Automobilka zvýšila produkci rovněž díky novému modelu Karoq, který nedávno uvedla na trh.

Zbytkové částice barvy po lakování budou mimo jiné absorbovány drceným vápencem. Díky tomuto postupu nebude vznikat žádný odpad ve formě takzvaného lakového kalu. Lakovna bude navíc využívat moderních technologií v oblasti vytápění a větrání. Budova lakovny bude současně schopna využívat zbytkové teplo. Díky všem těmto opatřením společnost očekává až 80procentní úsporu energie.

Mladoboleslavská Škoda Auto se připravuje na velké změny v automobilovém průmyslu. Mezi hlavní témata patří mimo jiné digitalizace a elektromobilita.

Společnost plánuje v roce 2020 začít vyrábět elektrovozy a do roku 2025 chce na trh uvést celkem pět automobilů s čistě elektrickým pohonem v různých segmentech. Stavba nové lakovny je jedním z kroků, jimiž se firma postupně připravuje na velké změny.

Mladoboleslavská Škoda Auto v současné době provozuje na území Česka celkem tři výrobní závody a zaměstnává v nich přibližně 30 tisíc zaměstnanců, přes 20 tisíc z nich přitom pracuje přímo v Mladé Boleslavi.

Společnost působí také v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii. Výroba v těchto zemích probíhá prostřednictvím koncernových partnerství. Na Ukrajině a v Kazachstánu pak spolupracuje s místními partnery.

V minulém roce dodala Škoda Auto zákazníkům 1 127 700 aut, třetí rok po sobě tak vyrobila přes milion vozů.