Je prakticky nemyslitelné, aby se nad centrum Prahy zaletěl podívat odvážlivec třeba s plachťákem nebo lehkým jednomotorovým strojem. Přesto se nad srdce hlavního města, k jeho vojenskému i nejvytíženějšímu civilnímu letišti, dopravním uzlům a energetickým centrům můžete dostat. Ale fotit, to je u toho podmínka!

"Ruzyně radar, tady Oskar Kilo Mike Echo Papa, dobrý den," zdraví z kokpitu vysílačkou ruzyňského dispečera pilot Daniel Šmaha. Ve výšce 300 metrů nad Vltavou stáčí svůj stroj s pasažéry před Zbraslaví na sever. Každou chvíli vlétne do blízkosti největšího českého civilního letiště, kde o každém vzdušném pohybu mezi vesmírem a trávníkem rozhoduje člověk od radaru.

Čtyřmístný stroj Tecnam P2006 Twin společnosti F-Air přelétává právě novou obří křižovatku, na níž se kříží příbramská výpadovka, silnice na Zbraslav a Slapy a nedávno otevřený jižní pruh dálničního spojení D1-D5. Smyčky, osmičky a mimoúrovňové kruhové objezdy plné aut vyvolávají pocit naprostého dopravního zmatení.

Křížíme dráhu boeingům

Naopak střízlivý pořádek a čilá radiokorespondence panují v éteru. Letištní dispečer ví, že dvoumotorové letadlo u Zbraslavi se chystá křižovat směr startujících boeingů a airbusů z Ruzyně. Proto se otevřeně ujišťuje: "Vidíte startující letadlo?" Pilot potvrzuje vizuální kontakt. Míjí se v hodně rozdílné výšce a dostatečném odstupu. Jeho tecnam teď může "do Prahy".

Nebe nad metropolí patří ve dvou koridorech těžkému dopravnímu provozu, pak už jen policii a záchrance. Výjimečně sem smějí vojáci a v silničních špičkách stroje dopravních hlídek. Jakmile stroj s imatrikulací F-Air OK - MEP na křídlech dolétne nad střed města, pilot snižuje rychlost, a tím i hluk, a krouží nad Staroměstským i Václavským náměstím. Poté párkrát jako vážka obšije i žižkovský vysílač.

Ta nejslavnější pražská dominanta ale zůstává zcela nedostupná – Pražský hrad. Při letu severně nad Vltavou je jakékoliv vybočení vlevo nad Malou Stranu a k Hradu naprosto bez výjimek zapovězeno. Otázka, zda by v případě narušení startovaly grippeny, dnes zůstává raději nezodpovězena.

Během létání nad Prahou, ale i kdekoliv jinde, je povinné fotit. Jde o výsledek paradoxního nařízení pocházejícího z nejvyšších sfér Evropské unie. Už několik let se totiž nesmí pořádat tzv. vyhlídkové lety. Ty prý příliš připomínají pravidelnou leteckou dopravu, na kterou se udělují přísné licence.

Fotolet je ale v naprostém pořádku. Takže nasednout do aeroplánu ke vzdušnému výletu lze jen s fotoaparátem. Zda ale pasažér cestou opravdu fotil, zatím nikdo z Bruselu zkontrolovat nepřijel.

Nad vinicí i elektrárnou

Daniel Šmaha přeladil rádio na frekvenci kbelského vojenského letiště a po krátké relaci probouzí oba stokoňové motory tecnamu. Letoun zvedá nos a akceleruje. Vzhledem k armádnímu provozu ve Kbelích je třeba se vzdálit směrem na Brandýs nad Labem. Vzduchem je to dvoustovkou sotva pár minut.

A točíme opět k severu. Sluníčko se sice pomalu nachyluje nad pás Krušných hor, ale nejvýraznější orientační bod uprostřed české kotliny, Říp, funguje jako maják dokonale. Daleko před ním, nad soutokem Vltavy a Labe u Mělníka s kostelní věží a vinicemi, točí letoun opět k západu.

Je tu nedaleko ještě jedna novodobá zajímavost: sluneční elektrárna u Nové Vsi. Ke komu dosud nedolehly naléhavé diskuse o státu a o výkupu fotovoltaické energie, měl by se na spekulantský lán tmavých zrcadel zaletět podívat.

Ze vzduchu je naše země krásná. Hodně si toho nahoře lze i uvědomit. A stačila na to slabá hodinka. Ale jen s foťákem!

 

Jak se tam dostat

Z Prahy pojedete po dálnici D1, uhnete na Benešov, poté odbočíte u Bystřice. Vlak sem jede z Hlavního nádraží.

Jak na to

Čtyřmístný stroj Tecnam P2006 Twin k fotoletům pronajímá i s pilotem společnost F-Air, více informací na www.f-air.cz. Za letovou hodinu zaplatíte 6600 Kč plus DPH, létá se celoročně.

Kdy odstartovat

Kvůli viditelnosti je ideální skoro jasné počasí s nepříliš ostrým sluncem. Výhledy na krajinu může znepříjemnit přízemní opar nebo mlha. Předpověď nabízí www.chmu.cz nebo se domluvte s pilotem.

Proč jsou v letadle voskované pytlíky

Kinetóza je stav vyvolaný podrážděním aparátu středního ucha.
Mozek je zmatený, protože zatímco v kokpitu je vše ve statickém pořádku, mimo něj je vše v pohybu. Pomůže vám Kinedril či Nokinal, na chvilkovou nevolnost je nejlepší pootevřít okénko a zhluboka dýchat.

Užitečné internetové stránky

www.minfo.cz/benesov-info – Web benešovského letiště
www.f-air.cz – Letecká škola, u níž si můžete pronajmout fotolet i s pilotem
www.benesov-city.cz – Oficiální stránky města Benešov