O propojení legendy s moderní dobou se pokouší francouzská železniční společnost SNCF. Na trať z Paříže chce znovu vyslat Orient Express jako její předchůdci v roce 1883, ovšem v trochu jiné podobě.

Vlak má mít částečně prosklenou střechu, jídelní vůz se změní v jakousi terasu a chybět patrně budou i salonní vozy.

Luxus ale zůstane.

Orient Express byl klenotem secese, vyzdobili jej významní umělci, například René Prou či René Lalique. "Moderní verze se bude inspirovat stylem secese, ale v moderním duchu," říká Patrick Ropert, jenž stojí v čele pobočky Orient Express, kterou nedávno společnost SNCF založila.

Čalouněná sedadla budou podle něho umístěna naproti širokým oknům, střecha bude částečně prosklená, použito bude dřevo a další luxusní materiály. "Je třeba navázat na umělecká řemesla tehdejší doby, vytvořit nový vlak stejně krásný, jako byl ten z 20. let minulého století," doplňuje s tím, že společnost chce zachovat i jakési tajemno, kterým byl vlak hotelového typu pověstný.

Na moderním Orient Expressu budou spolupracovat prestižní společnosti, jako je výrobce luxusních zavazadel Moynat, šéfkuchař Yannick Alléno vyznamenaný třemi michelinskými hvězdičkami či výrobce parfémů Guerlain.

Společnost SNCF pracuje na novém Orient Expressu od roku 2011. Odkoupila od skupiny Accor, která vlastní Společnost lůžkových vozů, sedm historických vagonů, které jezdily na kolejích téměř sto let. Kdy se vozy znovu postaví na koleje a kam pojedou, ale zatím známo není. Ani to, zda cesta bude trvat oněch 67 hodin a 46 minut, jak tomu bylo u historické trasy Paříž – Istanbul.

"Každá obroda velkých značek si žádá čas. Ještě je brzy hovořit o tom, kde a jak bude vlak jezdit. Představujeme si jakousi okružní cestu po kolejích," vysvětluje Ropert.

Peníze vydělá povlečení

Nedávno přitom v pařížském Institutu arabského světa skončila výstava Byl jednou jeden Orient Express, na kterou se přišlo podívat čtvrt milionu lidí. I to vypovídá o tom, že legendární vlak, jehož pro svou detektivku využila spisovatelka Agatha Christie, je stále lákadlem.

Obnovit věhlas slavného vlaku chtějí také Maďaři, kteří chtějí luxusní vagony vyslat na trať z Budapešti do Teheránu. První vlak složený ze třinácti nákladně vyzdobených vagonů z 50. let minulého století s kapacitou zhruba 70 hostů vyjede z maďarské metropole už za měsíc.

Francouzská SNCF, vlastník značky Orient Express, podepsala kontrakt s anglickou společností, která tak může nadále používat název Venise-Simplon Orient Express. Příjmy z této licence mají umožnit realizaci nového vlaku, neboť v době rozpočtové tísně musí SNCF spoléhat na vlastní zdroje.

Pokladnu SNCF kromě toho naplní prodej kolekce lůžkovin Orient Express, kterou vytvořil zásobovatel luxusních hotelů Treca Interiors, stejně jako příjmy z restaurace, která po pět měsíců stála před Institutem arabského světa v Paříži.

Nový Orient Express už má své logo, kulaté a inspirované znakem zobrazeným na vagonech. Do pěti až deseti let má být zhotoven jediný exemplář nového vlaku. "Zpočátku to nebude žádný vlak pro všední cestování, bude to naopak cosi exkluzivního," zdůrazňuje Ropert. Výši předpokládaných investic neuvedli; známá by měla být zhruba do roka.