Startup Show završila 23. února několikaměsíční výběry a školení v rámci ostravského akcelerátoru pro inovativní nápady Green Light. Jako vítěze publikum i odborná porota vybraly cyklostan Tike Heleny Záleské a Petry Krhutové, kterému jako konstrukce poslouží místo tyček dva bicykly. Tím jsou kola zároveň ochráněna před noční krádeží.

S usměvavými blondýnkami se setkáváme v průmyslovém areálu Dolní oblast Vítkovice. Zatímco opuštěné doly v centru moravskoslezské metropole zejí prázdnotou, tento bývalý industriální gigant na okraji města ožívá – zabydlují se tu kavárny, vědecké expozice, umělecké ateliéry i showroomy. My zamíříme do Maryčky, oblíbené kavárny v kreativní čtvrti Provoz Hlubina.

Strojvůdkyně cyklistka

"Baví nás příběhy lidí, kteří po světě jezdí třeba trabantem nebo na motorkách. Chtěly jsme proto vyzkoušet také jiné cestování než vlakem nebo autem," líčí Helena Záleská. Bývalá strojvůdkyně, která byla v 25 letech první řidičkou vlaků Leo Express, tak před časem přesedlala z vlaků na kola. Se svou partnerkou Petrou vymyslela Tike – superlehký cyklostan.IMG 1905

"Hodně jezdíme na kole. Zatím jen po Česku, ale plánujeme cestu do Skandinávie a na vícedenní cesty je zkrátka potřeba stan," navazuje Petra Krhutová z Ostravy, původem geodetka, nyní odborná konzultantka farmaceutické společnosti a studentka Podnikové ekonomiky a managementu na Slezské univerzitě. A tak se loni na jaře zrodila myšlenka stanu vhodného na cesty, jehož konstrukci by tvořily samotné bicykly. 

Cyklostan Tike má dvě části a staví se tak, že se nejdříve rozprostře a připevní vnitřní část, která udává, jak daleko od sebe mají kola být. Na sedla a řídítka se nasadí chrániče, kola se překlopí a upevní k zemi, přiváže se k nim vnitřek stanu a poté se kola s vnitřní částí schovají pod vnější část stanu, takzvané tropiko.

Chystáme stan i pro cyklistu samotáře

Dovnitř se s přehledem vejdou dva dospělí lidé i se zavazadly. "Vnitřní část stanu má navíc dvě varianty provedení: podlážku s moskytiérou nebo pevnou látkou. Cyklisté si mohou vybrat podle toho, kam a kdy jedou," pokračuje Petra Krhutová. "Máme variantu i pro cyklistu samotáře, kde jako kostra postačí jen jedno kolo, a rozvíjíme myšlenku, že bychom přece jen zapojily pár tyček a Tike by mohli využít i lidé bez kol. To ale musíme ještě doladit," dodává.

Cyklostan má cestovatelům nejen poskytnout přístřeší, ale také ochránit jejich kola před odcizením. Je lehký, snadno sbalitelný a přepravitelný z místa na místo. Jeho autorky cílí na horská a tracková kola, počítají se standardními velikostmi: od rámu 16 a kol 26 až po 21 a 29. "Všechno mezi tím se vždycky vejde. Stan má jednu velikost, jen bude mít pokaždé trochu jiný tvar," vysvětluje Helena Záleská, rodačka z Havířova.

autorky projektu Tike Helena Záleská (vlevo) a Petra Krhutová (vpravo)

"První prototyp jsme ušily už v létě, koupily jsme si kvůli tomu dokonce šicí stroj. Byl z plachty, kterou se v zimě přikrývají bazény," směje se Záleská. "Před Vánocemi jsem doma ušila ještě další prototyp z prostěradla. Stejně však bylo potřeba, aby nám stan ušily profesionální švadleny."

Místní firmy však mají zakázky sjednané na měsíce dopředu. "Až jsem jednou náhodou šla okolo místní prodejny látek, dala se do řeči s její majitelkou a ta mi doporučila švadleny, se kterými spolupracuje," pokračuje Helena, jak vznikl stan, který následně prezentovaly před porotou akceleračního programu Green Light.

Od prototypu ušitého v obýváku až k výhře v soutěži

O programu se dozvěděly, když Petra začala dálkově studovat vysokou školu. "Jednoho dne mi přišel e-mail od děkana fakulty a v něm stálo, že existuje univerzitní program Green Light. A že pokud má někdo ze studentů podnikatelské záměry, může svůj nápad přihlásit. To bylo asi tři dny před uzávěrkou přihlášek," vzpomíná. 

Z úvodního setkání účastníků odcházely z pochybnostmi, protože v rukou neměly žádný pořádný prototyp a mentoři programu se zdáli být skeptičtí. Nakonec pro inovátorky soutěž skončila nejlépe, jak mohla: během tří měsíců pokročily od nápadu k solidnímu prototypu, začaly spolupracovat s americkým investorem a ve finále Green Lightu získaly cenu publika. O cenu poroty a investora se rozdělily s dalším finálovým projektem.

Finální prototyp stanu Tike by rády letos dokončily a příští rok vstoupily na trh. "Green Light nás neskutečně posunul. Pomohl nám získat kontakty, seznámit se s potenciálními investory, nahlédnout na podnikání z různých stran," dodává Petra Krhutová.Tike