Akce s názvem Virtuální party v úterý 28. března svedla dohromady odborníky z několika oborů, kteří mají společný zájem – při své práci využívají brýle, které je přinesou do virtuální reality. V prostorách ČSOB Inspirace na pražském Jungmannově náměstí akci pořádala společnost NVIDIA, která vyrábí grafické čipy.

Brýle, které člověka přenesou do virtuálního světa, se do běžného života už rozšířily. Zpravidla však nabízí takovou formu iluzorní reality, která umožňuje pozorovat, nikoli tvořit. Virtuální party se zaměřila hlavně na "aktivní život" ve virtuálnu – módní návrhářka, chirurg a cestovatel oslovení společností NVIDIA předvedli, jak alternativní prostor využívají. Všichni vyzkoušeli stejné brýle, každý však s jiným programem od různých vývojářských studií.

Brýle pro virtuální realitu slouží podobně jako monitor. Aby byl obraz věrohodný, ostrý a pohled do alternativní reality nevyvolával nevolnost, je potřeba výkonný počítač s kvalitní grafickou kartou.

Módní návrhářka: Šaty klientkám promítnu

Své zkušenosti s alternativním digitálním prostorem představuje mladá módní návrhářka Denisa Dovalová. Možností programu Tilt Brush využila k vytvoření kolekce šatů. Program jí posloužil jako doplněk papírových nákresů. "Chvíli mi trvalo, než jsem se naučila přesně zacházet s ovladači. Pak už to šlo samo," říká se zájmem, zatímco díky propojení systému s počítačem demonstruje, jak pomocí brýlí a ovladačů v každé ruce obléká virtuální figurínu.Untitled 3 1 05

Návrhářka využívá velkou řadu nástrojů pro tvorbu vzorů a dekorací a obzvlášť vyzdvihuje funkci osové souměrnosti – jakmile šaty upraví na levé straně, to samé se identicky promítne na pravou stranu a naopak. "Výhodou je, že abych mohla šaty představit svým klientkám, nemusím je předtím ušít. To ušetří spoustu času. Celý model mohu obejít kolem dokola," pokračuje návrhářka.

Nasazuji si speciální brýle a pomocí ovladače volím figurínu sněhuláka, kterému dokresluji obličej a pro efekt přidávám poletující sníh. Skutečný sněžný mužík by při současných teplotách vmžiku roztál, ten virtuální si vede skvěle.

Chirurg: Prohlédnout si virtuální tělo je dobrá učební pomůcka

Praktické využití virtuální reality předvádí také chirurg Kristián Chrz ze Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. "Málokdo si dokáže představit, jak je lidské tělo vrstvené a odkud kam co vede. Díky aplikaci Body VR je možné prohlédnout si zvlášť každý sval, kost i cévu i celé soustavy dohromady," vysvětluje. Neodolám a na vlastní oči nahlížím pod povrch lidského těla z bezprostřední blízkosti.the body vr anatomy viewer 2

Podle slov doktora Chrze by digitální simulace mohla pomoci nejen lékařům, ale také studentům. "Odborná literatura je sice teoreticky velmi obsáhlá, vizualizace na papíře ale pro prostorovou představivost mnohdy nestačí," pokračuje chirurg. Pomocí virtuální reality by se také lépe zobrazovaly rentgenové snímky či výsledky magnetické rezonance a CT. "Všechno je však otázka peněz," dodává Chrz.

Cestovatel: Procházím se nepřístupnou částí Kolosea

Na řadě je cestovatel a digitální nomád Petr Novák. Ten demonstruje, jak lze pomocí on-line aplikace Google Earth VR procestovat téměř každý kout planety. "Mám trochu strach, že potom, co si lidé zkusí cestovat virtuálně, už nebudou muset cestovat fyzicky," vtipkuje Novák, který spolu s Matoušem Vinšem stojí za populární publikací Travel Bible. 

Společně se díváme na běžně nepřístupná místa v římském Koloseu, stoupáme na vrchol Žižkovské věže a jen tak se procházíme po newyorském Central Parku. Ze všech tří oblastí je virtuální cestování asi nejméně kreativní, protože v této oblasti nelze nic aktivně vytvářet. Může však posloužit jako motivace pro to, zažít daná místa na vlastní kůži nebo jako připomenutí si procestovaných destinací.google earth vr 1 e1479317988568

S virtuální realitou jako pomocníkem se dnes setkáváme v mnoha profesích a oborech – v architektuře například umožňuje detailně projektovat celé stavby. Využití nachází také v oblasti psychiatrie, kde pomáhá léčit například různé fobie: pacient s klaustrofobií se na krátké okamžiky "uzavírá" do stísněných prostorů, arachnofobik se ocitá v místnosti plné pavouků.

Virtuální party a podobné akce dokazují, že alternativní digitální svět se stále více propojuje s tím skutečným. Na nás je, abychom se s ním naučili správně zacházet.