Je ze čtvrté generace sběratelů a obchodníků s obrazy. V devadesátých letech navázal Martin Kodl na své předky a od té doby ve své Galerii Kodl prodal obrazy za téměř tři miliardy korun. Ta díla za ním ovšem nepřišla sama, on musel za nimi, respektive za jejich majiteli.

"Mé cesty za uměním jsou zásadní. Buď jsou za zábavou a poučením, nebo pracovní, i když ani o těch posledně jmenovaných se nedá tvrdit, že jsou jen pracovní. I takové cesty za obrazy, které pak končí v naší aukci, jsou pro mě zábavou," říká majitel pražské Galerie Kodl na Národní třídě.

Většinou se galerista vydává za majiteli obrazů, kteří jej sami osloví a požadují jeho osobní přítomnost. Často dostává nabídky z Francie, kde hlavně v Paříži pobývali čeští výtvarníci, nebo až z USA a Kanady, kam zase emigrovala spousta Čechů, kteří vlastnili zajímavá díla. A protože posledních deset let cena českého výtvarného umění stoupla na zajímavé hodnoty, majitelé takových děl začali uvažovat o jejich prodeji na tuzemském trhu. Kodl přiznává, že ne vždy se na takové cesty vydává s absolutním nadšením. Někdy vyráží velice rád, jindy výrazně méně…

"Ale po každé cestě jsem vždy nadšený. Vidím nové obrazy, obvykle poznám i zajímavé sběratele, a když se podaří nasmlouvat pěkná díla, tak mám dobrý pocit, že budeme mít kvalitní aukci i výstavu."

Olomouc: V cíli čekaly obrazy Óscara Domíngueze

jarvis_59e74c5e498e27ac5e126b1f.jpeg
Foto: ČTK

Ne všechny cesty za zajímavými uměleckými díly musí mířit do zahraničí. Například jedna vedla s režisérem, hercem a také sběratelem umění Janem Kačerem do Olomouce. "Honza Kačer se celý život choval slušně, a protože se ví, že také kupoval obrazy, obrací se na něj spousta lidí," vysvětluje Martin Kodl, proč se na výpravy za obrazy vydávají někdy společně. Kodl mu přezdívá táta Kačer. Do Olomouce jeli, aniž věděli, co je tam čeká. Mohly tam být zajímavé originály, stejně jako reprodukce. "Přijeli jsme k bezvadným lidem, maminka a dcera bydlely v nenápadném činžáku, kde měly v bytě nádherné obrazy," vzpomíná Kodl. Až po chvilce společného vyprávění se paní rozhodla mu ukázat to nejcennější ze své sbírky. "Věděl jsem, že po druhé světové válce pobýval v Olomouci španělský malíř Óscar Domínguez, ale netušil jsem, že jeho obrazy při téhle cestě najdu. Bydlel u té rodiny a ta jeho obrazy schraňovala."

I když je Kodl rád, že takovou sbírku obrazů objeví a lidé mu ji nabídnou, na druhé straně si uvědomuje, že tím vlastně končí zajímavý příběh. "Něco podobného se mi stalo několikrát za život, vždycky to byl svátek."

Kodaň: Místo, kde bych docela rád žil

jarvis_59e74c5e498e27ac5e126b23.jpeg
Foto: Shutterstock

Martin Kodl procestoval slavné galerie po celém světě, ale vyhledává i instituce, o kterých prý neví ani takzvaná poučená veřejnost. I tam se často ukrývají skvostná díla. Kodl vypozoroval, že kvalitní sbírky bývají v architektonicky zajímavých objektech. Za všechny uvádí příklad z dánské Kodaně, kde byl zcela nedávno s manželkou a přáteli.

Čtveřice si půjčila kola a čtyři dny je používala na přesuny mezi zajímavými galeriemi a významnými architektonickými památkami. Kodl chválí dobře vymyšlený servis a logistiku s bicykly v Kodani.

"Byli jsme s takovou sportovní rodinou, takže jsme denně ujeli tak 30 kilometrů, což byl pro mě sportovní výkon," říká galerista s tím, že se zajímali o město z mnoha pohledů. "Kombinovali jsme jízdu na kole se zastávkami na umění a v restauracích. Všechny tři disciplíny byly vynikající, klobouk dolů. Byl to úžasný zážitek."

Nejsilnějším dojmem bylo pro Kodla poznání, jak mnoho turistů, ale i místních obyvatel, se zajímá o umění. "Myslím, že víkend průměrného Dána je jízda na kole spojená s návštěvou nějaké výstavy. To mě opravdu nadchlo. Kodaň na mě zapůsobila úžasným dojmem. Kdybych někdy migroval, tak tam."

Španělsko: Od autoportrétu Picassa se nejde odtrhnout

jarvis_59e74c5e498e27ac5e126b27.jpeg
Foto: Shutterstock

Letos v létě absolvoval Martin Kodl typicky prázdninovou cestu do Španělska. Nejprve se zastavil ve vinařské oblasti Priorat. Galerista totiž rád objevuje zajímavá vína a ta španělská jsou podle jeho názoru neprávem ve stínu francouzských a italských. "Ribera del Duero a Rioja jsou dvě nejznámější vinařské oblasti ve Španělsku a já si myslel, že vína z Priorat se jim vyrovnají. Ale bohužel to tak nedopadlo," přiznává.

Samozřejmě že cesta za vínem skončila u umění. Nejprve v rodišti Antoniho Gaudího v Reus. "Poopravil jsem si tam na něj názor. Uvědomil jsem si, že to byl opravdu veliký architekt. Není náhoda, když je někdo slavný."

V Barceloně jako první navštívil Picassovo muzeum. Už si ho prohlédl dříve, ale tentokráte jej zaujal umělcův autoportrét, když mu bylo 15 let. "Ten obraz mě opravdu dojal, úplně resetoval moje vnímání všeho ostatního. Tam jsem si opět uvědomil, jak geniální byl Picasso malíř," vypráví Kodl. Obraz podle něj působí, jako by jej vytvořil někdo, kdo už zná život. Vyzrálý malíř, který má za sebou spoustu prožitků a zkušeností. "Je krásné, že je někdo geniální a je to zřejmé už v 15 letech. Bylo pro mě úžasné, že jsem si na něj mohl sáhnout."