Designérská studia většiny automobilek dnes zaměstnávají stovky designérů, kteří se v jednotlivých týmech specializují na interiéry, barvy a materiály, či vnější tvary. Mimo tyto už dnes tradiční disciplíny, ale existují oddělení, kde se další desítky návrhářů zaměřují třeba jen na světla.

Jména tvůrců, se kterými se pak může seznámit širší veřejnost, jsou většinou samotní šéfdesignéři, kteří stojí v čele této kreativní armády. Na jejich designérských, ale častěji hlavně manažerských schopnostech, pak závisí výsledek úsilí celého týmu.

Zatímco hodnocení designu ze strany zákazníků je většinou velmi subjektivní, protože jej často vnímají jen z estetického hlediska, samotní designéři mohou posuzovat design z mnohem více pohledů. Důležitá je především kombinace funkčnosti, originality, konzistence designu a samozřejmě estetické kvality. Neméně klíčovou roli hraje správné zaměření na cílovou skupinu a její požadavky. Dobrý design by také ale měl být pravdivý a neslibovat, co není schopen naplnit.

Měřítek, podle kterých mohou designéři hodnotit design, je ještě celá řada. Od obecnějších, jako je poměr ceny zvoleného řešení a výsledného efektu, až po zcela konkrétní příklady, jako je třeba vedení a eliminace technologických spár. Všechny tyto faktory tedy dokazují, že za slovem design se skrývá mnohem víc než jen samotná „krása“.

Odborná anketa AutoDesign Awards, kterou šestým rokem pořádá časopis AutoDesign&Styling, je anketou v níž se přední čeští designéři a další osobnosti z oblasti designu zaměřují právě na nejlepší automobilový design. Vedle absolutního vítěze volili porotci ještě vítěze jednotlivých automobilových kategorií. Letos tak zazářila nejen domácí Škoda Octavia, ale i další vozy, které najdete ve fotogalerii.

Přečtěte si komentáře designérů a odborníků na design, kteří v anketě hlasovali. Komentují, které auto se stalo jejich favoritem a proč.

Stanislav Hanuš, šéfdesignér Blata
Na nové Octavii oceňuji především skvěle namíchaný poměr elegance a agresivity. Má vlastní tvář. Působí na mě svěžím, jednoduchým dojmem a zároveň má i několik pěkně a logicky propracovaných detailů a inovativních řešení. Například partii okolo světlometů s přiznanou skladbou ploch, zadní dveře, dynamické kliky dveří, mřížku chladiče. Mám radost, že takový výrobek vznikl v České republice, a srovnání s konkurencí mě v tomto pocitu jen utvrzuje.

Ladislav Škoda, šéfdesignér Tescoma
Nová generace Renaultu Clio v mnohém stylisticky čerpá z konceptu DeZir nového šéfdesignéra Laurense van den Ackera. Dynamický design je založen na smyslnosti křivek oproti ostrým až agresivním hranám, které známe z předchozích let. Je také svalnatější, hlavně v partiích ramen.

Radek Laube, šéfredaktor AutoDesign&Styling
Je pozoruhodné, jak se Mercedes-Benz třídy A s novou generací proměnil. Ačkoliv je nyní prakticky klasickým hatchbackem, který by teoreticky neměl mít čím překvapit, není tomu tak. Oceňuji celkovou přesvědčivost a dokonalé zvládnutí dané kategorie. Podařilo se do nového áčka také vetknout pořádnou porci stylu moderního Mercedesu. Přestože jde o malý vůz, nenafukuje se do výšky a drží si nízkou siluetu; auto působí dynamicky, mrštně a mladě. Atraktivní „městské“ tvary podtrhuje originální interiér, kde můžeme vidět takové zajímavosti jako sedadla s integrovanými opěrkami nebo „plovoucí“ displej palubního systému.

Petr Štěpánek, Katedra Environmental designu (KED), Fakulta umění a architektury, Technická univerzita v Liberci
V kategorii luxusních vozů je přirozeně těžké najít vysloveně průměrný, či dokonce slabý model. Tesla Model S na první pohled upoutává progresivním, čistě elektrickým pohonem, v této třídě unikátním. Vedle toho však reprezentuje mimořádně harmonický a nezbytně elegantní design umně balancující mezi požadavky na prémiový sportovní sedan a futuristickým, nové trendy ukazujícím tvaroslovím tektonicky harmonické a kompozičně vyvážené karoserie. Tesla S ukazuje soulad formy a funkce bez jakékoli zbytečné eklektické nabubřelosti. Proto dostala i v tak těžké kategorii můj hlas.

Jan Dědek, Senior transportation designer, Design Storz
Teslu jsem volil v první řadě proto, že dokázala něco, co se dosud nepovedlo žádnému jinému autu: je elektrická, funkční a je v produkci! Kolik jiných automobilek toto dokázalo a v jaké kvalitě? I po stránce designu mezi sportovně laděnými sedany rozhodně nezaostává, a naopak je velice přitažlivá, elegantní a vyvážená. Bez ostychu se může postavit po bok takovým vozům, jako je Aston Martin nebo Jaguar.

Michal Froněk, Olgoj Chorchoj
Mám rád, když se design vyvíjí logicky a evolučně (ne skoky) – to je určitě případ stylu, který Range Rover drží již od roku 1970. Z mondénního Evoque si sice vypůjčil výrazné detaily předních světel, ale monumentální, až dekadentně robustní karoserie si drží svoji tvář. V interiéru je to také o poznání modernější než v předchozí generaci. Celkově působí jako nejvyšší možná třída, a i přes svůj odpor k okázalosti se už moc těším na jeho testování…

Petr Siebert, volný designér
Fiat 500L - malé MPV je stvořeno podle starého střihu, ale výsledek je zcela moderní. Jednoduché, přehledné linie působí v záplavě překombinovaného designu velmi svěže.

Pavel Hrubý, architekt a designér
Ferrari F12berlinetta je příkladnou ukázkou spojení kategorie Gran Turismo s kategorií vysoce výkonného, ryze sportovního automobilu. Týmu továrních konstruktérů a designérů a studiu Pininfarina se podařilo posílit identitu tradiční sportovní značky důrazem na detail, vyvážené proporce a tvarovou jednotu. Sympatický je především kontrast vrcholné technologické úrovně s kompaktní karoserií s výraznými živočišnými rysy. Automobilu na první pohled nejen nic neschází, ale ani nepřebývá!