Svátkem beaujolais dnes lidé ve Francii i jinde ve světě oslavují miliony lahví mladého vína pojmenovaného po oblasti u Lyonu. I když je to tradice velmi populární, její historie není příliš dlouhá. Letos se otevření prvních lahví mladého vína z Beaujolais bude slavit teprve po jednašedesáté.

Ačkoli je velmi populární, odborníci si jej příliš necení a jeho chvalořečení považují spíše za šikovnou marketingovou kampaň. Tak ostatně tradice oslav mladého vína ve Francii i začaly. Mladé víno z odrůdy Gamay, která je pro kraj Beaujolais typická, se tu samozřejmě pilo stovky let, byl to ale typický místní produkt určený pro rychlou spotřebu.

Řada lidí beaujolais miluje, řada lidí ho považuje za podřadné a jeho úspěch přičítá jen a jen marketingovým snahám vinařů. Tradiční oslavy nového beaujolais již také nejsou tak okázalé jako v minulosti, ale stále nelze obejít tuto vinařskou událost, kterou desítky let vítají distributoři i spotřebitelé.

V aktuální podobě je to oslava novodobá. Ano, příchod nového vína se v Beaujolais slaví odnepaměti, ale triumf marketingu nejdříve s celofrancouzským a později celosvětovým dosahem se z něj stal až v 70. letech minulého století. Tehdy jeden z největších vinařů v kraji Georges Deboeuff hledal cestu, jak podpořit slábnoucí zájem o místní vína.  

Den beaujolais vymyslel jako způsob, jak své mladé víno propagovat v Paříži a získat pro něj tak nový trh. Úspěch předčil očekávání, a tak je dnes na výrobu beaujolais určena víc než polovina úrody vinic z jeho kraje.

 

Slavný slogan Beaujolais Nouveau est arrivée ale z jeho hlavy není, vypůjčil si ho pravděpodobně od některého z hostinských v kraji tohoto mladého vína, který si jej napsal na dveře, aby všem svým štamgastům prostě oznámil, že beaujolais už je tu.

O polovinu menší úroda zvedla ceny

Letošní ročník bude ve znamení chudší sklizně révy v důsledku nepříznivého počasí, a tedy i výrazně menší produkce a vyšších cen. V minulých letech vinaři z Beaujolais vyráběli zhruba 52 hektolitrů vína na hektar, letos se hovoří o 25 hektolitrech.

Očekává se proto, že se ceny budou pohybovat mezi 220 a 250 eury (5600 až 6360 korun) za hektolitr mladého vína z Beaujolais, loni se hektolitr prodával za 170 eur (4300 korun). O co ale úroda ztratila na objemu, o to přidává vínu na kvalitě. Odborníci slibují krásně purpurovou barvu vína a chuť po ovoci, letos především po broskvích.  

Většina lahví je určena pro francouzský trh, ale mnoho jich bylo tradičně prodáno do více než stovky států po celém světě. Hlavními odběrateli se v posledních letech stali Japonci, hodně přívrženců si nové beaujolais našlo například i ve Spojených státech či Německu. V Česku popularita beaujolais klesá s tím, jak stoupá obliba konkurenčního domácího Svatomartinského vína.

 

Jak se vyrábí beaujolais

Aby se dalo víno z odrůdy Gamay pít tak brzy, používají vinaři speciální metody kvašení, která celý proces přeměny hroznu na víno urychluje. Hrozny kvasí celé, oxid uhličitý se vyvíjí uvnitř bobulí a nemá kudy odcházet. Hrozno pak praská vlastně zevnitř.

Výsledkem tohoto způsobu výroby je nižší obsah alkoholu než u běžného vína (kolem 10 procent) a málo kyselin. Jejich předností je lehká a čistá chuť a jednoduchá, ovocná aromatika.