Pivovar Březňák, který patří do nizozemské skupiny Heineken, se hodlá zaměřit na pražské pivaře. V hlavním městě chce pivovar z Velkého Března vybudovat síť hospod, do kterých by vozil tankové pivo. Ty má dosud hlavně na severu Čech.

"Blíží se chvíle, kdy budeme mít tankové hospody i v Praze. Chceme, aby jich bylo co nejvíce a dovoz cisternou se tak vyplatil," říká ředitel a vrchní sládek pivovaru Michal Rouč. Podle vedení společnosti by se mohlo jednat až o několik desítek hospod. Čepovat by se měl hlavně 11stupňový Březňák, novinka, kterou pivovar představil na začátku loňského roku. "Jedenáctce se daří, v rámci portfolia Březňáku tohle pivo prostě chybělo," dodává Rouč.

Nebude se jednat o klasické franšízy, hospody musí splňovat pouze určité požadavky týkající se zejména jejího interiéru. Pivovar nebude hospodu vlastnit, provozovatel může zachovat i její původní název. V Praze již Březňák s několika podniky takovou smlouvu má − mimo jiné jde o pivnici Blanice u studentských kolejí na Jižním Městě, kam dováží pivo v sudech.

Na podobnou strategii sázejí i další pivovary. Krušovice mají v Praze čtyři restaurace Šalanda, Prazdroj provozuje hospody Kolkovna a Staropramen zase síť restaurací Potrefená husa.

Hospody jsou v kurzu i přesto, že prodeje sudového piva pravidelně klesají na úkor toho lahvového. "Lidé chodí pro pivo spíše do obchodů než do hospod. Je to ale celorepublikový trend, a když se podíváme na západ od nás, tam se ten poměr už dávno překlopil," říká Rouč. Pivovar, který od roku 2008 patří Heinekenu, vyprodukuje ročně okolo 200 tisíc hektolitrů piva.

Kromě toho, že Češi stále častěji pijí pivo doma, ve výběru zlatavého moku už prý nejsou tak konzervativní. "Jsme více otevřeni novým druhům piv, ale pořád je to jen první vlaštovka," komentuje tuzemskou pivní kulturu Rouč. Potvrzuje to mimo jiné i trend cideru. Prodeje zkvašeného jablečného moštu Strongbow, který rovněž patří do koncernu Heineken, rostly v loňském roce o 70 procent. "Cider oslovil spíše lidi, kteří odcházejí od jiného nápoje, než je pivo, takže tím získáváme nové zákazníky," myslí si Rouč.

Jako konkurenci nevnímá ani trend minipivovarů, jejichž počet v Česku stále roste. "Je to spíše zpestření trhu, které nám, větším pivovarům, dává možnost více experimentovat. Je to pro nás potvrzení, že stojí za to zabývat se výrobou speciálů," říká Michal Rouč. Březňák má kromě celoročního speciálu také spodně kvašený ležák Märzen. Ten se podle tradice vaří v březnu a celé léto pak zůstává ve sklepích. Stáčí se na konci srpna, aby byl připraven na zářijový svátek sv. Václava, který je patronem českého piva.

Společnost Heineken, která v Česku kromě Březňáku vlastní také Krušovice a Starobrno, včera oznámila své výsledky za první čtvrtletí letošního roku. Zisk druhé největší pivovarnické skupiny světa vzrostl o desetinu na 293 milionů eur (7,8 miliardy korun).