Potkáváme se na pražském hlavním nádraží. Přesněji řečeno na třetím nástupišti, odkud ve 13.37 odjíždí SuperCity Pendolino směr Ostrava, kterým šéf Českých drah míří na mezinárodní železniční veletrh Czech Rail­days. A protože já palubu opouštím už v Pardubicích, na oběd máme přesně 52 minut.

Ihned po usednutí na předem rezervované místo přichází pohledná stevardka, aby nám se širokým úsměvem a lehce moravským přízvukem předložila vlakové menu. A mě napadá, že už ho musí znát Pavel Krtek nazpaměť. "Jídelníček se jednou za čtvrt roku obměňuje, nicméně zákaznicky nejoblíbenější jídla jsou pořád stejná. Často mě ale překvapí nový vzhled a formát. Společnost JLV (dříve Jídelní a lůžkové vozy; pozn. red.), která poskytuje gastronomické služby na cestách, má zřejmě kreativní marketing," komentuje.

Pracovní oběd s předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah Pavlem Krtkem

Podle jeho slov prý v rychlovlacích letí hlavně snídaně − spoje jsou dálkové a cestující zpravidla na dlouhé cesty vyjíždějí v ranních hodinách. "Pendolino má spíš takový bistrovůz, který funguje na principu předpřipravených porcí." A zatímco já volím netradiční telecí kýtu na pepři s čočkovou přílohou, Pavel Krtek se rozhoduje pro stálici v podobě řízku s bramborovým salátem, kterou podpoří ještě třetinkou čepované Plzně a se slovy, že kofeinu už bylo dost, odmítá šálek kávy.

ČD Restaurant

◼ O občerstvení na palubě vlaků Českých drah se stará společnost JLV. Ráno a dopoledne cestujícím servíruje teplé, studené, klasické i fit snídaně, po zbytek dne mimo jiné typická česká jídla jako gulášovou polévku, svíčkovou na smetaně či řízek.

◼ Vybrat si ale můžete také ze sezonní nabídky, v níž se objevuje například jehněčí plec, sýrové špecle nebo kuřecí roláda.

◼ Když pominete monotónní zvuk jízdy a sem tam nějakou tu výhybku, skvěle si pochutnáte. Stejně jako Pavel Krtek.

"Tohle jídlo je hrozně nezdravé, ale vždycky dobré," prohodí pan ředitel a nezapomíná zdůraznit, že podobnému stylu stravování se v běžném životě úspěšně vyhýbá. Potrpí si hlavně na bifteky, kuřecí maso na všechny způsoby, sushi a rád ochutná i žabí stehýnka či šneky. "Česká klasika je na mě moc těžká. Jednou za čas jí ale neodolám."

Hodnocení esemeskou

Od objednávky neuplyne ani deset minut a jídlo je na stole…, tedy rozkládacím stolku, který v rytmu ubíhajících kolejí mírně vibruje, nikoliv však do takové míry, aby ohrozil naše pokrmy a tím i náš oděv.

"Telecí kýtu jsem měl naposledy, když jsem se vracel z Berlína. Byla vynikající," chválí mou volbu Pavel Krtek a s chutí ukrajuje ze svého řízku. "Vedení JLV vždycky posílám SMS, jak mi chutnalo. Většinou je chválím," usmívá se s tím, že je to praktické ze dvou důvodů: prvním je zpětná vazba na nabízené jídlo, druhou vědomí personálu, že i nejvyšší představitelé Českých drah také jezdí vlakem.

"Existují vzdálenosti, které musíte překonávat letecky. Ale třeba cesta do evropských metropolí je vlakem mnohem pohodlnější. Nemám rád letiště, člověk tam musí být dvě hodiny předem, dlouze čeká, prochází kontrolami a nemá žádný prostor," pochvaluje si komfort na kolejích a také možnost kochat se při jízdě okolními panoramaty, samozřejmě pokud člověk zrovna neprojíždí úsekem s protihlukovými bariérami a nekouká do betonu.

Vyvíjíme mobilní aplikace, jsme na Facebooku… Mladí, kteří to sledují, jsou budoucí cestující.

"Třeba tady je takových úseků hodně, protože jedeme zrychleným koridorem," vysvětluje s tím, že trať mezi Prahou a Pardubicemi bývá poslední dobou přetížena. Léto je také obdobím rozsáhlých oprav a plánovaných výluk, které často vedou i k půlhodinovým zpožděním.

"Provoz má na starosti kolega, který sedí kousek za námi. Kapacitu tratí řídí on," pobaveně ukazuje směrem k Josefu Hendrychovi ze Správy železniční dopravní cesty, který rovněž míří na drážní veletrh.

Spolupráce s youtubery

Pavel Krtek stojí v čele Českých drah od listopadu 2014. "Nikdy jsem nechtěl být ani lékařem, ani právníkem. Vzor jsem viděl ve svém otci, inženýrovi," vypráví o svém profesním vývoji. Po střední škole zamířil na ČVUT a poté, co byly po listopadu 1989 zavedeny výměnné programy, na státní technickou univerzitu École Centrale Paris. Po návratu do vlasti absolvoval povinnou vojenskou službu, pracoval u nadnárodního výrobce cementu a na vysokých manažerských postech v rafineriích i dopravních podnicích.

Generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.
Předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek
Foto: Michaela Danelová

Coby generální ředitel se soustřeďuje především na stabilizaci celé společnosti. "Firma je z minulosti velmi zadlužená, postupně ale úspěšně zvyšujeme rating společnosti. To obnáší miliony schůzek a náročné debaty, nervy i adrenalin. Ale mě to baví, korporátní nudu nesnáším."

Zároveň se snaží přiblížit České dráhy tempu doby. "Mají pověst zaprášeného dinosaura, mastodonta z 80. let. Proto vyvíjíme mobilní aplikace, jsme aktivní na Facebooku a spolupracujeme s youtubery. Mladí, kteří to sledují, jsou budoucí cestující," prozrazuje a na závěr objednává ještě espreso. "Slibuji, že to už je dneska poslední."