Poprvé za posledních deset let se loni v Česku zastavil pokles spotřeby výčepního piva. Meziročně se ho vypilo o necelé procento víc. "Přitom se tak nestalo na úkor ležáků, jejichž spotřeba rovněž mírně vzrostla," říká výkonná ředitelka Svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.

"Lidé ovšem zatím nenašli cestu zpět do hospod a dávají přednost konzumaci baleného piva doma," konstatuje Ferencová. V hospodách je pak znatelné rozšiřování tankového piva.

Podle analýzy společnosti Nielsen dosáhly za posledních dvanáct měsíců od června 2016 do května 2017 maloobchodní tržby za pivo v Česku 16,4 miliardy korun. Meziročně šlo o jednoprocentní nárůst.

"Při přepočtu na obyvatele vychází průměrná týdenní spotřeba piva koupeného v obchodě na tři půllitry," poznamenává konzultant Nielsenu Michal Elšík. "Nejvíc rostla spotřeba ležáků, o více než desetinu," dodává. Průměrná cena ležáku v obchodech podle Nielsenu byla 15,70 koruny, výčepní pivo stálo 9,40 koruny.

Jaké jsou aktuální pivní trendy? 5+1 směr toho, kam se pivní trh vydává

Za studena chmelené

Chmelení za studena, nejčastěji formou přidávání šišek chmele do prokvašeného nebo již uvařeného piva, je nejrozšířenější ve Velké Británii. Hojně se s touto metodou pracuje také v USA. V posledních měsících více proniká i na tuzemský trh. Aktuálně jej do nabídky zařadil největší domácí pivovar Plzeňský Prazdroj.

K "přichmelení" je použita speciální aromatická odrůda chmele Sorachi Ace. Pod značkou Excelent Ice Beer je od června k dostání v síti obchodů Tesco, k mání bude také na festivalech Colours of Ostrava nebo Beats for Love. Pivovar Heineken pak pod značkou Ležák za studena chmelený z Krušovic po dvouletém vývoji přinesl tuto novinku na začátku roku. Používá pro ni žatecký poloraný červeňák.

"My tuto metodu využíváme u svých značek dlouhodobě, v poslední době - hlavně s rozšířením piv typu IPA - se stala populární. Chmelení za studena pomáhá zvýraznění a sofistikaci chmelového aroma a hořkosti. Podporuje také pěnivost piva," popisuje vrchní sládek pivovaru Staropramen Zdeněk Lux.

Zájem o klasické ležáky

"Předpokládáme, že spotřeba piva v Česku neporoste, konzumenti budou i nadále preferovat tradiční ležák, a to zejména na úkor výčepních piv," soudí mluvčí společnosti Pivovary Lobkowicz Group Jan Novák.

"Nejvíce táhnou prémiová piva. Ležáku Pilsner Urquell loni spotřebitelé na českém trhu vypili v meziročním srovnání o sedm procent více a velký úspěch zaznamenaly také ležáky Velkopopovického kozla, Radegastu a Gambrinusu," přidává mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková.

Spotřeba vícestupňových piv roste bezpochyby i kvůli dobré ekonomické situaci v zemi. Zároveň to nahrává pivovarům, neboť tato piva prodávají dráž než běžné desítky.

Radlery vycházejí z módy

Čísla spotřeby míchaných nápojů na bázi piva, pivních mixů, za loňský rok ukazují, že jejich obliba u Čechů klesá. Podle Svazu pivovarů a sladoven se jich v Česku loni prodalo 232 tisíc hektolitrů, nejméně za posledních pět let.

"Lidé se zase vracejí ke klasickým pivům," pozoruje ředitelka Svazu pivovarů a sladoven Ferencová.

"Vlna ochucených radlerů již opadla, lidé - když už - dávají přednost ochuceným variantám nealkoholických piv," říká za Pivovary Lobkowicz Group jejich mluvčí Novák.

Ještě před pár lety přitom experti na pivní trh předpovídali, že výhledově bude podíl pivních mixů na celkové spotřebě kolem deseti procent, jak tomu je například v Německu či Rakousku, kde jsou tyto nápoje populární.

Setrvalý růst spotřeby ciderů

Cidery jsou kategorií, která se do Česka v posledních letech rozšířila z Velké Británie. A na rozdíl od radlerů poptávka po nich stále zajímavě roste.

"Cidery jsou jednou z nejdynamičtěji rostoucích kategorií současnosti. Prodeje naší značky Kingswood loni oproti roku 2015 stouply o pětinu," říká mluvčí Prazdroje Němečková s tím, že další značka Frisco, která se donedávna prezentovala jako sladový nápoj, změnila svůj profil na cider. Další známá značka ciderů Strongbow podle mluvčí Heinekenu Jany Pikardové loni také mírně posílila.

Rostoucí prodeje nealko piva

Nejrozšířenější nealko pivo, Birell, loni podle mluvčí Prazdroje posílilo prodeje meziročně o deset procent. A pivovary Staropramen podle jejich ředitele Petra Kovaříka letos nejvíce investují právě do nealkoholických verzí pod obchodní značkou Cool.

"Tam vidíme příležitost, tam jde svět pivních mixů," soudí Kovařík. Nealkoholická piva jsou logickou odpovědí na moderní životní styl, shodují se lidé z pivní branže, a u Čechů, národu pivařů, budou dál bodovat.

Do čeho investují velké pivovary?

U mainstreamových pivovarů bylo v poslední době rušno. Prazdroj má nového majitele v podobě japonské skupiny Asahi Breweries, národní podnik Budějovický Budvar má po mnoha letech nového ředitele Petra Dvořáka, který deklaroval zásadní zaměření firmy směrem k exportním trhům. Nové vedení má i Staropramen v podobě už zmíněného ředitele Petra Kovaříka.

Investice, které napovídají o směřování jednotlivých velkých pivovarů, pak v mnoha případech kopírují další trendy trhu.

Skupina Pivovary Lobkowicz vlastněná společností CEFC China, investovala do plechovkové linky. Nová technologie byla nedávno instalována v pivovaru Protivín. V plechovkách se dnes prodá zhruba každé desáté pivo v maloobchodě a podíl dlouhodobě roste.

Heineken v pivovaru Velké Březno právě dokončuje výstavbu distribučního centra. Tam jej přesune z Ústí nad Labem. Jde o investici téměř za 100 milionů korun.

A Budvar pak nejenže investuje do svého exportu, ale rozšiřuje nabídku i o importní pivo. Britská značka London Pride je čerstvě k dostání v partnerských hospodách Budvaru. Firma počítá s tím, že půjde o sezonní záležitost, která bude k mání zatím do srpna. Servírovat se bude tradičně po anglicku - v pintách.

S přispěním Kateřiny Adamcové.