Tak tady si vždycky nejvíc odpočinu, říká Jaroslav Javornický, když bere do rukou nůžky a chystá se ošetřovat jednu ze svých vinic ve stráních nad jihomoravským Archlebovem. Jako majitel místního vinařství Spielberg, které získalo před několika dny prestižní titul Vinař roku, by se mohl věnovat oslavám, on ale podle svých slov nejraději utíká právě sem do vinic.

"Jako právník většinu času trávím v Praze, ale pokud to jen trochu jde, jezdím sem na Moravu, kde mám i rodinu," vysvětluje Javornický, mimo jiné majitel golfového areálu v pražských Hodkovičkách. Podnikat začínal v devadesátých letech s továrnou na müsli Racio Moravia a později zakládal například česko-izraelskou obchodní komoru.

Vinařství převzal od krachujícího zemědělského družstva v roce 2002. S tím dnešním bylo nesrovnatelné, začínal téměř od nuly. Postupně nakoupil technické vybavení, které dosahuje špičkové evropské kvality, získal další pozemky pro vinice a řadu z nich nově osázel.

"Před patnácti lety jsem netušil, jaké obrovské množství práce nás čeká a kolik desítek milionů bude nutné investovat. Jsem ale šťastný, že jsem takové rozhodnutí udělal. Jako člověk, který měl a má k tomu kraji vztah, jsem chtěl obnovit slávu zdejších vinohradů a nelituji toho," vypráví a při procházce vinohrady se pouští s velkou chutí do povídání o místní krajině i víně.

Jaroslav Javornický zachránil vinohrady Spielberg před krachem. Vyplatilo se, vyhrál Vinaře roku
Vinar_roku_2017.jpg

"Tady máme ryzlink vlašský, vinice jsme vysázeli v roce 2004. Nepoužíváme žádné herbicidy, všechno je v biokvalitě. Děláme různé typy vlašáků, od lehčích, kabinetních až po výběry z hroznů. A tady je odrůda pinot noir, to je jedna z mých nejoblíbenějších vinic. Tady na Kyjovsku máme pro tyto odrůdy velmi příznivé podmínky," zastavuje se u další
vinice a stříhá některé "martiňáky", což jsou střapce slabších hroznů, které musí
pryč.

Dokonale udržované vinice na ploše 62 hektarů jsou základem úspěchů, kterých jeho vinařství dosahuje nejen v Česku a celé Evropě, ale například také v USA.

České ocenění Vinař roku označuje Javornický za jedno z největších uznání už proto, že mezinárodní porota špičkových degustátorů koštovala 538 vzorků, z nichž nejlépe hodnotila pětici jeho vín.

"Máme z toho velkou radost. Být v rodině skvělých vinařství, která vyhrála před námi, je čest," konstatuje a vzápětí dodává, že jde o úspěch všech lidí, které zaměstnává.

Zatímco on odjíždí většinou přes týden do Prahy, ve sklepě vládne pátým rokem třicetiletý sklepmistr Ondřej Konečný. Vzhledem k blížící se sklizni tráví hodně času ve vinohradech, kde detailně studuje stav vinic i hroznů. "Zrovna jsem se vrátil a teď budu analyzovat bobule i šťávu z hroznů," vysvětluje a ukazuje na malý přístroj, který mu umožňuje dokonale poznat veškeré detaily příští úrody. Jeho cena? 750 tisíc korun.

Přes všechnu techniku ale zůstává základem člověk. Sklepmistr popisuje, že budoucí víno ochutnává mnohokrát, než je s jeho kvalitou maximálně spokojený.

"Výhodou je, že jsme si s majitelem už na začátku řekli, že chceme dělat skutečně poctivá, špičková vína, která nám budou chutnat," zdůrazňuje Konečný, který sice vystudoval Mendelovu univerzitu v Brně, ale jak sám říká, nejraději je stejně přímo ve
vinohradech a sklepích.

"První vlastní víno jsem si udělal v pouhých třinácti letech. Byla to svatovavřinecká odrůda, padesát litrů, vůbec to nebylo špatné víno. Tehdy jsem ho nemohl vzhledem k věku skoro pít, ale pár lahví mám ještě schovaných," usmívá se.

Ani velké úspěchy na soutěžích ještě automaticky neznamenají obchodní úspěchy. Jak Jaroslav Javornický přiznává, prodat ročně kolem 220 tisíc lahví vína a dosáhnout obratu přibližně 25 milionů korun není vůbec jednoduché. Po dlouhém podnikání ve vinařství tvrdí, že je v posledních letech přibližně na nule, takže výrobu vína nemusí dotovat ze svých jiných aktivit.

Prodej vinařství nepřipadá v úvahu, s ironií v hlase podotýká, že by maximálně daroval jednu akcii slavnému režiséru Stevenu Spielbergovi.

"Název vinařství s ním ovšem nemá nic společného, byť si to mnozí myslí," podotýká Javornický a ukazuje na jeden z kopců v krásné a tiché krajině Kyjovska.

Právě jeho název už z dob 17. století dal název značce, na niž je tak pyšný a má ji registrovanou po celé Evropě.