Do letenského bistra Milada přichází ve společnosti francouzských holí. "Přestože rád lezu po skalách, chodím po horách a jezdím na kole, při čemž se člověk může přizabít daleko snáz, mně stačí šlápnout na uvolněný kámen, abych si zlomil zánártní kůstku," směje se Pavel Prouza a dodává, že hloupější zranění snad ani neexistuje. Uklidňuji ho proto, že já si kdysi zlomila obě ruce při jízdě na saních.

Ale zpět k pátečnímu obědu, který český a slovenský ředitel FlixBusu jinak striktně tráví se svými kolegy. Dnes udělal výjimku. "Jsem enormně letenský typ. Nejsem sice hipster, ale vyrostl jsem tady a brzy se sem opět budu stěhovat, takže se zájmem pozoruji vývoj místní gastroscény," vysvětluje mladý muž v nenápadných brýlích. Bistro Milada prý považuje za štěstí, často jej navštěvuje a doporučuje brzkou delší návštěvu k ochutnávce rozmanitého pětichodového menu. Pro tentokrát volíme o dva chody méně.

K limonádě Milada v podobě drceného angreštu se sodou volím jako předkrm vepřový bok s avokádem a kachní prsa s lesními houbami, Pavel Prouza si vybírá hřebenatky s kaviárem a rajčata.

Se zlomenou nohou se lépe spí

"V životě rád kombinuji své dvě vášně: jídlo a pohyb. V praxi to vypadá tak, že hodně jím a hodně se hýbu, abych mohl zase jíst," směje se za příchodu netradičního amuse bouche − pečených brambor ve slupce, s tvarohem a pažitkou a osolených nakládaček. "Jsem dost všežravec a jediná věc, která mi nesmí na talíř, jsou dršťky," přiznává. Z evropských kuchyní má nejraději italskou, v rámci světa vede Thajsko. "Trapně ale nevařím a svěřuji to raději do rukou své ženy."

jarvis_59a7e10d498e2987da1fef9c.jpeg
Ředitel FlixBusu pro Česko a Slovensko Pavel Prouza. Foto: Michaela Danelová

Během vyprávění mého spolustolovníka mě zaujal jeho sportovní náramek. "Na tom monitoruji svou denní aktivitu, především spánek. Musím říct, že se na tom dá vybudovat docela solidní závislost. Ale pozoruji, že co jsem si zlomil nohu, výrazně lépe spím," říká překvapeně.

Předkrm je na stole, navíc korunovaný porcelánovým servisem s květinami a zlatými okraji, a já se dozvídám, že Pavel Prouza je už od dětství vášnivým fanouškem i hráčem počítačových her, ačkoliv tak vůbec nevypadá − nemá na sobě ani mikinu s kapucí, ani nepůsobí dojmem introverta.

"Začínal jsem jako novinář a psal jsem právě o PC hrách, z nichž jsem plynule přešel k sociálním sítím, které tady tehdy byly ještě v plenkách." Následně v tomto oboru vyzkoušel marketing, ve kterém se docela našel, a zakotvil ve společnosti Socialbakers.

Pracovní oběd s ředitelem FlixBusu pro Česko a Slovensko Pavlem Prouzou

"Později mě oslovilo BlaBlaCar, kde jsem přičichl k sektoru dopravy na pozici country managera pro Českou republiku a Slovensko. Nevyšel ale plánovaný twist byznysmodelu na předplacené služby a nenaplnil se cíl, se kterým jsem do toho šel," vypráví. Začátkem tohoto roku se proto s BlaBlaCar rozloučil a nastoupil na pozici ředitele české a slovenské divize německé společnosti FlixBus.

Bistro Milada

◼ Nenápadný podnik kousek od Letenského náměstí skrývá designový interiér a kouzelnou zahrádku ve vnitrobloku. Bistro funguje přibližně půl roku a své dveře otevírá hostům dvakrát denně: v době oběda a večeře.
◼ Pohotový personál ochotně poradí při výběru jídla i pití a přidá i nejeden milý úsměv.

Hlavním partnerem FlixBusu v Česku je společnost Umbrella, která současně vlastní všechny zelené autobusy. Donedávna fungovaly pouze mezistátní spoje, ve čtvrtek 17. srpna se ale zelené linky rozjely také mezi českými městy.

Zatímco si pochutnáváme na lákavě naaranžovaném i vonícím hlavním chodu, Pavel Prouza mi vysvětluje rozdíly mezi českým a německým autobusovým světem. "S trochou nadsázky lze říct, že u nás jsme o několik světelných let před nimi. V Německu byl donedávna autobus vnímán jako poměrně nepohodlný a levný dopravní prostředek pro chudé. Tady je situace odlišná, máme několik soukromých dopravců, z nichž největší je RegioJet, který tu nastavil určitý standard. Ten nemáme v plánu překonávat, ale chceme ho nabídnout racionálnější a udržitelnější."

Když se zeptám, jak takové cestování vypadá, ihned upřesňuje: "Například místo stevardů a horkých nápojů zdarma, které obzvlášť nechápu, dáme cestujícím to, co opravdu potřebují: víc místa na nohy, kvalitní 4G wi-fi a palubní zábavní systém ve formě přímého streamu do telefonů a tabletů."

Autobusem Pavel Prouza jezdí rád, není prý ale věrný žádnému dopravnímu prostředku. "Na konkrétní typy cest volím auto, na jiné vlak, létám…, řídím se kombinací času, komfortu a ceny. Jsou lidé, kterým je to jedno, ale já mám své oblíbené trasy. Třeba do Bratislavy se krásně jede po kolejích, pro autobus je ideální Berlín a Mnichov," doporučuje na závěr.