A teď malý test. Jak si představíte lahev kvalitního, a tedy nejspíš i drahého vína? Zavřete oči a zkuste to. Vidíte ji? Já taky. Má tradiční tvar a elegantní vinětu. Pokud je to víno evropské, viněta je konzervativní a víno má složitý název, u novosvětských vín je "povolen" menší designový odvaz. A pokud chceme naši představu kvalitního vína povýšit na klišé, lahev je lehce zaprášená a viněta vybledlá, možná i poškozená.

To ale není případ jihoafrického vinařství Stormhoek. Už od svého vzniku před 20 lety necílí na znalce vína (nebo chcete-li snoby), ale na lidi, pro které je víno způsobem, jak se bavit, užívat si a setkávat se s ostatními. A nebojí se k tomu používat inovativní marketing. Už v roce 2006 oslovilo blogery ve třech evropských zemích, že jim zadarmo pošle lahev vína. Podmínkou bylo pouze to, že musí být starší 18 let a jejich blog funguje déle než tři měsíce. Přihlásilo se zhruba 100 zájemců. A výsledek? Prodej vinařství se za rok zdvojnásobil.