Být spisovatelem a žít jako rocková hvězda je možné i v 21. století. Letmým pohledem do žebříčků globálních knižních prodejů si lze ověřit, že není nutné usilovat o úspěch všeobjímajícího duchovního popu po vzoru Paula Coelha (Alchymista, 150 milionů výtisků), nemusíte po sobě zanechat trvalou uměleckou stopu, jíž vstoupila do dějin americká spisovatelka Harper Leeová (Jako zabít ptáčka, 40 milionů výtisků), nebo třeba příkladně vystřihnout čarodějnickou ságu kvalit Harryho Pottera spisovatelky J. K. Rowlingové (prodeje jednotlivých pokračování se pohybují mezi 50 a 70 miliony výtisků).

Ke globálnímu úspěchu může − kromě angličtiny coby mateřského jazyka − přispět i značná píle: Američanka Nora Robertsová, jež se během své kariéry přičinila o 215 románů (nejnovější se nazývá Zátoka vzdechů), si podle časopisu Business Insider přišla za rok 2016 na pěkných 15 milionů dolarů. V tamním žebříčku je na tom ještě o něco lépe než autorka dámského soft porna s názvem 50 odstínů šedi (a odvozených barevných kombinací), Angličanka E. L. Jamesová, která vloni svým románem Grey vydělala "jen" 14 milionů dolarů.

Nejúspěšnějším spisovatelem roku 2016 se však stal James Patterson, autor detektivní ságy s vyšetřovatelem Alexem Crossem: Patterson vloni utržil takřka 95 milionů dolarů a je prý globálně nejprodávanějším autorem již od roku 2001. Jeho knih po světě obíhá 350 milionů, čímž se mu podařilo trumfnout Homéra, Tolstého a možná to jednou dotáhne na Dona Quijota od Miguela de Cervantese: ten od 17. století oslovil půl miliardy lidí.

Jak vybřednout z břečky

Úspěch na mezinárodním poli je však bez ohledu na znalost toho či onoho "velkého jazyka" velkou alchymií. Příručky o psaní, mezi nimiž ční například mimořádně vtipná doporučení britského spisovatele Michaela Allena, samy dokážou zajistit svým autorům slušné živobytí. Poučení z jeho knihy On the Survival of Rats in the Slush Pile (titul nebudeme překládat, jen uvedeme, že "přežití krys" čili ambiciózních autorů se odehrává v závalu nevyžádaných rukopisů připomínajících špinavou a od psů pročuranou břečku) by mohlo znít: "Takže vy chcete být spisovatelem? A nechcete si to ještě rozmyslet?"

Český autor se v hromadě rukopisů, které se scházejí u zdejších renomovaných nakladatelů, sice neocitá pod tak enormním tlakem, ale jeho oddanost řemeslu a osobní nasazení jsou potřeba úplně stejně. Zvlášť s přihlédnutím k faktu, že čím dál obvyklejším nákladem je v případě prózy začínajícího − ale i renomovaného! − autora tisíc výtisků a poezie se vydává ve stovkových nákladech. O zálohách, honorářích a dotiscích se šušká, snad proto, aby se "nepokazil trh", možná také proto, aby se autoři zbytečně nefrustrovali. Obecně však platí, že dosáhne­-li spisovatel pětitisícové prodejní mety, zaslouží si solidní večírek, cokoliv přes deset tisíc je na tuzemském trhu hotový jackpot.