Mezi klienty Marka Zichy patří stovky podniků. Kanadský byznysmen každý rok dodává velkým společnostem stovky tun kávy. Jeho zákazníkem je každá třetí firma, která svým zaměstnancům nabízí kávu zdarma.

Zicha založil českou pobočku kanadské společnosti Café Selena v polovině 90. let. Zpočátku jej všichni od byznysu s kávovary odrazovali, několik let po sametové revoluci už významné podniky své dodavatele kávy měly. "I tak jsme ale tehdy z každého setkání s manažery odcházeli se zakázkou," říká Zicha. Jeho zákazníky se brzy staly korporace jako Microsoft nebo již zaniklá Nokia. "Firmy byly často s naší konkurencí nespokojené. Nabídli jsme jim testovací dobu, aby si ověřily, že náš servis je lepší," uvádí Zicha.

Důvodem jeho úspěchu byl podle něj "západní" přístup ke klientům. "Manažeři byli ohromení tím, že umíme vyhovět jejich požadavkům. Naši rivalové nebyli a ani dnes nejsou flexibilní," podotýká. Konkurenční podniky v Česku podle něj hledají výmluvy, proč zákazníkům nedovedou vyhovět, místo toho, aby se snažily najít řešení.

Mark Zicha (46)

Pochází z kanadského Montrealu. Narodil se do rodiny československých emigrantů. Má titul z psychobiologie z Concordia University. Hovoří plynně anglicky, francouzsky a česky.

Stejně jako před 20 lety i dnes musí firmy čekat na opraváře kávovarů tři dny, někdy i týden. Dostatek kávy je přitom pro zaměstnance zásadní pro jejich výkon. Proto zaměstnavatelé požadují co nejrychlejší servis. "Musíme jednat okamžitě. Požadavkům korporací na rychlost servisu rozumím. Kdyby se v mojí kanceláři rozbil kávovar, šílel bych," uvádí s nadsázkou majitel firmy, který denně vypije víc než 10 šálků kávy. Café Selena těží i z toho, že na pracovním trhu je nedostatek kvalitních lidí a společnosti se předhánějí v nabídce zaměstnaneckých benefitů. Řada z nich proto svým pracovníkům poskytuje kávu zdarma.

Krize a s ní spojené škrtání v rozpočtu postihly i dodavatele kávy. "Firmy nejprve propustily spoustu lidí a pak omezily jejich benefity včetně kávy," říká Zicha. Podnikům tehdy nabídl nainstalování mincovníku ke každému kávovaru. "Za žádnou cenu jsme nemohli přijít o společnosti, které s námi chtěly ukončit smlouvu. Věděl jsem, že krize jednou pomine, a chtěl jsem být u toho, až budou nabírat nové pracovníky a znovu jim kávu zdarma nabídnou," vysvětluje podnikatel. K bezplatné kávě se firmy začaly vracet tři roky po vypuknutí krize. Spotřeba se u největších klientů zvýšila téměř o 40 procent.

Podle posledních dostupných informací v obchodním rejstříku Café Selena za rok 2015 utržila přes 46 milionů korun a vydělala před zdaněním téměř 16 milionů.

Mezi největší konzumenty kávy patří ajťáci. "Pracují dlouho do noci a kávu ke své práci potřebují. Navíc si je firmy v posledních letech hýčkají a k tomu patří i káva zdarma," míní Zicha, druhými ve spotřebě kávy jsou podle něj právníci a účetní.

Café Selena působí také na Slovensku a v Polsku. Polští manažeři se podle Zichy zajímají pouze o cenu bez ohledu na nabízený servis. "Ptají se jen na to, jak vysokou slevu nabízím. V Česku je rozhodování více racionální," uvažuje Zicha, který zaměstnává 45 lidí.

Podnikatel má k Česku blízko díky svým rodičům. Jeho otec byl předsedou Československé asociace v Kanadě, která za oceánem pomáhala emigrantům. "V komunistické éře existoval přímý let mezi Prahou a kubánskou Havanou. Letadla tehdy zastavovala v Montrealu, aby natankovala palivo. Pasažéři tuto zastávku využívali k emigraci. Organizace mého otce jim pomáhala najít bydlení a práci," vysvětluje Zicha, jehož otec se do Kanady dostal lodí, kde pracoval jako šéfkuchař. Poté na kanadské univerzitě přednášel historii.

Loni se podnikatel pustil do budování start-upu Pomocvnebezpečí.cz, který nabízí bezpečnostní náramky a přívěsky pro ženy, děti či seniory. Pokud majitel přívěsku potřebuje pomoc, stiskne tlačítko na zařízení a dovolá se operátorům do monitorovacího centra. Ti zavolají buď záchrannou službu, nebo ostatní členy rodiny. Od listopadu firma prodala stovky přívěsků a každý měsíc pomáhá desítkám zákazníků. Nejčastěji se jedná o pomoc zraněným seniorům.