Britská společnost Skipping Rocks Lab vymyslela jedlé obaly na vodu, které by v budoucnu mohly nahradit plastové lahve. Průhledné kulaté kapsle nazvané Ooho! vyrábí z mořských řas a chloridu vápenatého. V současnosti na svůj projekt shání finanční prostředky na crowdfundingové platformě Crowdcube. Do konce kampaně zbývá 23 dní a společnost už nyní vybrala 800 tisíc liber, což je přes 200 procent původní cílové částky.

S nápadem přišla trojice mladých španělských designérů Rodrigo García Gonzalez, Pierre Pasalier a Guillaume Couche. Zakladatelé londýnského start-upu Skipping Rocks Lab využívají k uzavírání tekutiny do kuliček postup zvaný sférifikace, který je oblíbený především v molekulární gastronomii.

Při výrobě kapslí nejprve zmrazí vodu ve formách do tvaru koule. Ledovou hmotu následně pokryjí směsí tvořenou mořskými řasami a chloridem vápenatým. Ta po ztuhnutí vytváří dvojitou průhlednou membránu, která drží tvar i po rozmrznutí vody. Výsledný produkt připomíná kapku vody ve stavu beztíže.

"Inspirovali jsme se tím, jak sama příroda uzavírá tekutinu do membrán z lipidů a proteinů, které drží tvar, jako je to třeba u vaječného žloutku," uvádějí tvůrci.

Zdroj: Business Insider

Výroba jedné kapsle vyjde na dva centy, což je levnější než produkce plastových lahví. Obal je přitom odolný, hygienický, rozložitelný a jedlý. Zatím nemá žádnou příchuť, ale dá se přidat. Stejně tak je možné kapsli obarvit. Pokud ji nechcete jíst, můžete ji jednoduše nechat v přírodě, kde se během čtyř až šesti týdnů rozloží. Využít se dá i k balení limonády, alkoholu nebo třeba kosmetiky.

Tvůrci nápadu si od něj slibují, že by mohl pomoci snížit množství plastového odpadu a emisí oxidu uhličitého. "Spotřeba neobnovitelných zdrojů na jednorázové plastové lahve a množství odpadu, který tak vzniká, nejsou dlouhodobě udržitelné. Naším cílem je proto nabídnout alternativu, která je uživatelsky přátelská a zároveň snižuje dopady na životní prostředí. Na výrobu našich obalů se spotřebuje pětkrát méně oxidu uhličitého a devětkrát méně energie než na výrobu PET lahví," píše Skipping Rocks Lab na svém webu.

Společnost vyvíjela obal dva roky a nyní se jej pokouší patentovat. Zatím produkt Ooho! prodávala na zkoušku během konferencí, festivalů a dalších akcí v Británii a ve Spojených státech a v současnosti se jej chystá uvést na komerční trh. Za svůj nápad získala řadu ocenění včetně Lexus Design Award, World Technology Award, SEA Award, UK Energy Globe Award a Wired Retail Start-up of the year.