A teď si ukážeme, jak to funguje v praxi, říká zaplněné třídě gymnázia Evolution na pražském Jižním Městě učitelka biologie Lenka Vašátková. Se studenty čtvrtého ročníku právě probrala, z čeho se skládá lidské srdce. Na velké obrazovce ukrývající se za rozevírací tabulí už má připravený řez orgánu. Kliknutím na tabletu se model rozpohybuje a studenti tak názorně vidí, jak koloběh pumpované krve v srdci v reálu probíhá.

Corinth classroom

Výukový software kompletně české startupové firmy obsahuje přes tisícovku 3D modelů živé i neživé přírody.

Na jejich podobě se podíleli odborníci z Karlovy univerzity.

Do školních počítačů začal verzi programu instalovat jeden z největších prodejců počítačů, společnost Hewlett-Packard.

3D model srdce, který jde prstem na tabletu snadno natáčet a ukazovat tak ze všech stran, je jedním z tisícovky, které nabízí vzdělávací aplikace Classroom tuzemské vývojářské firmy Corinth.

Ta je na trhu teprve dva roky a už ji při výuce využívají ve víc než 100 zemích světa.

Na začátku byla pět let stará schůzka dvou kamarádů.

Daniel Sklář tehdy spoluvytvářel kultovní PC hru Mafia. Ondřej Homola pracoval v nadnárodním koncernu.

"Daniel Ondřejovi předváděl, na čem pracuje. Byl to vizuál stromu, který jde prstem na tabletu zvětšit až na úroveň buněk v listu a díky tomu se divák může uvnitř "rozhlédnout". A Ondřeje napadlo, že tohle se přece dá využít i užitečněji než jen pro hraní her," popisuje Vojtěch Šprdlík z Corinthu. S aplikací stromu se proto vydal do USA na konferenci, na které mluvil i tehdejší šéf Microsoftu Steve Ballmer.

"Při odchodu z pódia mu Ondřej doslova zastoupil cestu a zeptal se ho, jak v rámci nových Windows 8 hodlají podporovat vzdělávání. A ukázal mu vizualici zoomovacího stromu," usmívá se Šprdlík.

Výsledkem bylo, že lidé z Microsoftu mladé české startupisty propojili s rozsáhlou sítí "pokrokových" učitelů z celého světa, se kterými spolupracuje.

"Najednou jsme mohli získávat zpětnou vazbu od lidí, kteří se ve vzdělávání nebojí inovací a pokroku, a to pro nás bylo strašně cenné," dodává Luděk Altmann, který má na starosti prodej aplikace ve střední a východní Evropě.

V Česku ji zatím využívá necelá padesátka základních a středních škol. S pražským gymnáziem Evolution spolupracuje Corinth díky dlouholeté známosti s učitelkou Lenkou Vašátkovou od začátku. "Zkoušeli jsme, jak se dá aplikace do výuky zařadit, pomáhali jim definovat první modely," potvrzuje Vašátková.

Jejím oblíbeným výukovým modelem je právě srdce, oko nebo ucho. "Můžeme na nich ukázat to, čeho na žádném statickém modelu nedosáhneme. Tedy reálné simulaci toho, jak to v lidském těle chodí," pochvaluje si učitelka.

"I člověka, jako jsem já, kterého jinak přírodní vědy moc nebaví, výuka díky takovým modelům zaujme," říká maturantka Veronika Ročková, která právě absolvovala zmíněnou hodinu biologie.

První verze programu obsahovala pár desítek simulací, dnes si učitelé můžou vybrat z tisícovky modelů v deseti kategorií.

Chemikář může i bez laboratoře ukázat chemické pokusy, fyzikář zase na pohyblivém modelu demonstrovat, jak se ve sluneční soustavě pohybují jednotlivé planety. V biologii si kromě přelomové vizualizace stromu mohou žáci stejným způsobem nazvětšovat třeba květ pampelišky, zubní sklovinu nebo lidský vlas.

Tyto vizualizace vznikají díky využití nanomikroskopu.

Jak přesně mají modely vypadat a fungovat, pak vývojářům říkají odborníci z Karlovy univerzity, která se na vývoji programu od začátku podílí.

Aplikace Classroom, která zaujala i na nedávném veletrhu inovací skupiny V4 ve Varšavě, přijde školu na sto tisíc korun. Jako první ji pro všechny své základní školy zakoupila před dvěma lety radnice Uherského Hradiště. Díky nově definovaným dotacím EU je teď šance, že si ji budou moci koupit i další školy. "Do dvou tří let bychom chtěli být zhruba v tisícovce škol," dodává Luděk Altmann.