Velká osvětová kampaň organizace Bezobalu zaměřená na prevenci vzniku odpadu vypustila před několika týdny do pražských ulic "Homo Cucullus – člověka obalového". Každý je oblečen do tří kilogramů odpadků, tedy do třídenního komunálního odpadu průměrného Čecha, jehož zásadní složkou jsou jednorázové obaly.

"Lidé obaloví tak zrcadlí skutečné množství odpadu, které denně vytvoříme, a odkazují na web cosemistalo.cz informující o tom, jak toto množství snížit," říká Petr Hanzel, kreativní ředitel Bezobalu. Obalový oděv vznikl ve spolupráci s americkým umělcem Markem Jenkinsem.

"Doteď nám přispělo 1585 lidí celkovou částku 945 987 korun, tedy 105 procenty základní cílové částky. Za zbývající tři dny se pokusíme vybrat na Hithitu přes milion korun, abychom v připravovaném obchodě mohli nabídnout například ovoce, zeleninu, pečivo, drogerii, krmivo pro zvířata či rozvážku nákupů na kargokole. Každá koruna navíc pomůže," shrnuje průběh sbírky Hanzel. Přispět je možné i  adoptováním jednotlivých částí vybavení prodejny.

Bezobalu také odhalilo umístění nové pražské pobočky, která se stane největším bezobalovým obchodem v Česku. "Vznikne na ploše 127 metrů čtverečních na Hradčanské. Místo jsme vybrali kvůli jeho skvělé dopravní dostupnosti, také ale proto, že v dotazníku, který jsme před sbírkou rozesílali, po naší druhé pobočce nejhlasitěji volali dejvičtí a letenští," prozradil Hanzel.

Cílová částka sbírky představuje zhruba třetinu investice nezbytné pro vznik obchodu, zbývající finance do obchodu vloží organizace Bezobalu a její spoluzakladatelé z vlastních zdrojů. Vybavení plnohodnotných zero waste obchodů je v Česku zatím nákladné. Nový obchod Bezobalu bude i proto sloužit také jako školící centrum pro zájemce o jejich otevření.

Nezisková organizace Bezobalu se věnuje prevenci vzniku odpadu a šíření "zero waste", tedy bezodpadového životního stylu. Mezi její aktivity patří mezinárodní konference a workshopy o zero waste, vydání knihy Domácnost bez odpadu i testovací bezodpadový obchod s nákupem do opakovatelně použitelných obalů, který třetím rokem provozuje.