Podívejte se na toho recesistu, ukáže žena během rozhovoru skrz výlohu kavárny na kolemjedoucího cyklistu, který se opírá do pedálů. "To bude spíš nějaký milovník retrostylu," opáčí její společnice, ještě než zpocený cyklista zmizí za rohem. K historce, která by se mohla odehrát někdy v blízké pěti- až desetileté budoucnosti, je třeba dodat, že obě ženy mají před kavárnou ve stojanu elektrokola s půlkilogramovou baterií a dojezdem sto kilometrů.

To, co vypadá trochu jako sci-fi, je ve skutečnosti trend, který světový trh s jízdními koly nabírá už několik let. Do Česka přišel skutečný boom elektrokol právě letos v podobě dvojnásobné poptávky oproti předešlému roku.

K tomu, aby se vize během nejbližších let naplnila a šlapací bicykly prakticky vymizely z cest, chybí jedno: dostatek elektrokol. Trh totiž zatím poptávku zájemců o pohodlnou jízdu bez namáhavého šlapání do pedálů nestíhá uspokojit.

"Začínali jsme v roce 2012, vyrobili jsme tehdy asi 300 kusů a prodali jsme je jen tak tak. Dnes děláme deset tisíc a prodali bychom i patnáct," potvrzuje Pavel Müller, ředitel českobudějovické společnosti Leader Fox, největšího výrobce elektrokol u nás.

"Nestíháme ale vyrábět, chybí nám lidi i výrobní kapacity a poptávka roste v celé Evropě," pokračuje. Na výrobní lince v hale továrny Leader Fox vedle něj mezitím dělník vietnamského původu zručně upevňuje součástky na jeden cyklorám za druhým.

83 %

komponent na výrobu elektrokol pochází z Číny.

V Česku nejsou lidi

Specialista na elektrokola z Asociace výrobců a dovozců jízdních kol Jakub Ditrich letošní explozi poptávky po jízdních kolech s elektrickým pohonem očekával.

"Bylo jasné, že to přijde. V Německu nastala obrovská poptávka po elektrokolech před třemi lety a my jsme ve všem právě tři roky za nimi," vysvětluje.

To dobře vědí i čeští výrobci. V cestě tomu, aby dokázali rychle reagovat na poptávku domácích zákazníků, jim stojí celosvětový zájem o elektrokola. Ačkoliv se v Česku spousta společností prezentuje jako výrobci, ve skutečnosti jsou takové firmy pouze montovnami, v nichž se kompletují jednotlivé části, téměř všechny vyráběné v Asii.

"Samozřejmě to tak je, jinak je totiž nevyrobíte. Jakékoliv jízdní kolo z 90 procent pochází z Číny, Tchaj-wanu nebo Singapuru, jinde to nekoupíte," potvrdil Müller. Několik asijských zemí však jen těžko dokáže uspokojit celosvětovou poptávku, a tak se čekací doby na nové komponenty prodloužily na osm až deset měsíců. "Pokud chcete zareagovat rychle na poptávku, nemáte šanci," tvrdí Ditrich.

Podle oslovených českých výrobců se navíc ve velkých světových městech objevil takzvaný bike sharing neboli sdílená kola. Také do tohoto byznysu, který dokáže pohltit miliony bicyklů, už dorazil trend elektrokol.

"To je miliardový byznys, který obrovsky zvedl poptávku. Sehnat třeba jenom rámy v nějakém časovém horizontu je náročné, protože fabriky se orientují na větší zakázky. To je důvodem, proč se nedá na potřeby trhu rychle reagovat," vysvětluje Ditrich.

letos stoupla poptávka oproti loňskému roku.

Nabízí se otázka, proč se výrobci nesnaží zabezpečit tuzemskou produkci součástek. Například rámy nevyžadují žádný sofistikovaný vývoj a materiál na jejich výrobu je také dostupný.

Müller však tvrdí, že ani svaření několika trubek v tisícových sériích není v Česku možné zajistit. "Nejsou lidi, tohle vám u nás nikdo nevyrobí, zrovna svařování je špatná práce," říká, když ukazuje na dlouhé řady hliníkových rámů, které dorazily z Číny.

Firma Leader Fox, kterou Müller vede, se od většiny ostatních výrobců liší alespoň tím, že má vlastní lakovací linku. A snaží se získat část komponent od českých nebo evropských výrobců. "Dráty máme z Belgie, z Finska některé plastové díly, z Nizozemska kryty. V Česku se dají na Moravě pořídit ráfky a od Rubeny bereme pláště a duše," dává Müller dohromady krátký výčet součástí, které nemusí dovážet z Asie.

Leader Fox zároveň disponuje vlastní vývojářskou dílnou, kde se nejen navrhují jednotlivé modely kol, ale také programuje software, který následně ovládá elektromotory.

"Jsme schopni vyrobit i pohon na míru podle toho, jestli zákazník vyžaduje agresivní sportovní jízdu, užít si rychlost i do kopce nebo jen potřebuje dovézt nákup po rovince," říká ředitel Leader Foxu. Zkušebním jezdcem je on sám, na testovacím kole ujede kolem pěti set kilometrů.

Komplikací je vývoj technologií

Výrobcům, jako je on, stojí v cestě paradoxně ještě jedna věc: rychlý vývoj nových technologií, zejména baterií a motorů. Výrobcům sice přináší stále nové možnosti, co mohou nabízet zákazníkům, zároveň si ale nemohou naskladnit zboží třeba na dva roky dopředu, když se konečně dostanou u asijských výrobců "na řadu".

"Každý rok se vše předělává znova, vývoj je hrozně překotný," popisuje Müller. Trendem je podle něj zvyšování kapacit baterií, jež se při stejné hmotnosti dostaly z 8 Ah na dvojnásobek. A když Müller vypráví, jaký vývoj očekává v dalších letech, zní to, jako když hovoří producent herních konzolí nebo chytrých mobilů. "Teď výrobci připravují znovu nové baterie, menší a s větší kapacitou. V roce 2019 bude na trhu opět vše nové, všechno bude jinak," předpokládá ředitel Leader Foxu.

Společnost se neustále rozrůstá a původní nevelká výrobna kol dnes připomíná solidní továrnu. Kamenné sklady musely "podpořit" obří stany na firemní ploše, přesto kapacity vzhledem k exportu třetiny produkce stále nestačí. Stálým problémem je nedostatek lidí. "Musíte nabízet i různé benefity, jako jsou stravenky nebo dovolená navíc, jinak dnes lidi nezískáte," říká Müller, který musí o lidi bojovat s nedalekým německým výrobcem Bosch.

Od seniorů ke sportovcům

Prudký nárůst poptávky po elektrokolech přitom před lety způsobil pouhý nápad, jak pomoci starším lidem při cestě na nákup. Právě senioři byli zpočátku hlavními zákazníky v prodejnách, které začaly elektrokola nabízet.

Řada prodejců je však odmítala s tím, že se chce držet pouze klasických jízdních kol a nepodléhat krátkodobým módním výstřelkům.

Během pár let je z omylu vyvedla rostoucí poptávka.

Kouzlo jízdy bez námahy začali objevovat nejen mladší lidé, ale i ti sportovně založení, u kterých by nikdo touhu po pohodlí nečekal. "Dnes vyrábíme i horská nebo sportovní kola s elektrickým pohonem, byť stále typickými zákazníky jsou ženy kolem padesáti let a pro elektrokolo si pak chodí i jejich manželé," uvedl Müller.

Problémy výrobců se zajištěním součástek a hlavně elektrických pohonů dopadají také na koncové prodejce.

Ti sice dokážou vždy nabídnout nějaký model elektrokola, sortiment však podle nich neodpovídá počtu modelů, které se vyrábějí.

"Poptávka po elektrokolech stoupá. Není to tak vyhrocené, že bychom měli problém je sehnat, ale doba dodání je dlouhá," řekl Ladislav Podaný z Cyklocentra Praha Vinohrady.

"Mohu potvrdit, že prodejci musí na objednávky elektrokol čekat déle. Poptávka po nich jde obecně nahoru," doplnil Michal Kos z Cyklocentra Hykos.

40 tisíc

elektrokol se podle odhadu vloni prodalo v České republice.

Řešením nejsou ani půjčovny, které už sice také zaregistrovaly zvýšený zájem o jízdu bez šlapání do pedálů, ale ani jim se nedaří dostatečný počet elektrokol sehnat.

"První rok to byla dvě půjčená elektrokola za celou sezonu, spíš je lidi chodili okukovat. Postupem let se to zvedá. Troufám si říct, že zájem je proti loňsku dvojnásobný," říká Petr Kalaš z půjčovny a prodejny kol RentBike.cz.

Nedostatek elektrokol proto vede řadu lidí k jednoduššímu řešení: opatřit svoje dosavadní jízdní kolo elektrickým pohonem. "I tuto zvýšenou poptávku jsme samozřejmě zaznamenali. Přestavba elektrokol je levnější variantou, kdy přimontujeme motor k rámu kola. Za poloviční peníze dokážeme zákazníkovi nabídnout více, protože legislativa u motorů z přestavbových kol umožňuje větší výkon," potvrdil Kalaš.

Jenže i to má svoje úskalí.

Důsledek zvýšeného zájmu o přestavbu kola způsobil, že elektrosady bývají u dodavatelů už také nedostupné a specializované firmy musí nabízet jen ty varianty, které jsou právě k dispozici na skladech, což není vždy to, co si klient přeje.

Přes všechna úskalí počet elektrokol v Česku roste a současně s tím rostou i každoroční prodeje. Výrobci si sice u nového sortimentu na trhu s jízdními koly zatím nevedou společné statistiky prodeje, které jsou dostupné například u automobilů či mobilních telefonů, je však zřejmé, že výroba každý rok stoupá a nyní jde do statisíců elektrobicyklů ročně. Jen v roce 2016 se podle odhadů do Česka dovezlo 40 tisíc elektrokol, asi 48 tisíc kusů se jich naproti tomu vyvezlo. Přes 40 tisíc se jich u nás také prodalo.

Čínské výrobky smontované v Česku míří hlavně do zemí západní Evropy a Skandinávie. Největší podíl jich však zůstává doma a podle výrobců se dá očekávat, že současný rekordní zájem o elektrický pohon jen tak nepoleví. "Češi jsou cyklisticky vzdělaní a vědí, co chtějí. Pro nás je náročné, pokud jim chceme nabídnout to, co požadují, ale zároveň nás to hodně naučí," říká Pavel Müller.

S přispěním Kateřiny Chládkové.