Across Asia on the Cheap (volně přeloženo Levně napříč Asií) vyšlo v roce 1973 jako paperbackový útlý svazek. Výstřední a svobodomyslný bedekr se rychle stal hitem knihkupectví v Sydney. Prvního vydání vyšlo 1500 kusů a do jednoho zmizelo za týden z knihkupeckých pultů. Tony a Maureen knihu napsali během svého devítiměsíčního putování z Anglie do Austrálie. Tony vzpomíná, že když přijížděli domů, tak jim v kapse zbylo 27 centů. Do roku 2007 společnost Lonely Plane, kterou pár založil, aby v ní vydal svého prvního průvodce,  prodala více než šest a půl milionů knih ročně. Wheelerovi pak prodali 75% podíl společnosti BBC Worldwide za skoro 90 milionů liber.  

Koncept, který šel s dobou

Průvodce přišel ve správnou chvíli. Západní středostavovská mládež měla spoustu času, relativně hluboko do kapsy a chtěla zažívat dobrodružství na cestách, poznávat nové lidi z odlišných kultur, a uniknout tak z nudného světa svých otců - byznysmanů a úředníků. Většina průvodců do té doby byla dlouhým seznamem místních muzeí a galerií a soupisem starověkých památek. Průvodce byly napsány, aby vyhovovaly spíše tomu, kdo někam dojede a tam chce zůstat a poznávat. Zatímco mladí chtěli poznávat cestou. Moderní cestovatele tudíž už nemohly uspokojit detailní informace o architektuře jednotlivých městských paláců a kostelů, ale naopak potřebovali vědět, kde se dá nejlépe stopovat. Wheelerovi se vezli přesně na téhle vlně. Dokázali svým čtenářům třeba poradit, jak rychle v Kuvajtu přijít k hotovosti tím, že si nechají vzít v nemocnici krev nebo kde se v Kábulu dají koupit hašišové koláčky.

Knihy zastaraly, ale idea je pořád živá 

Po úspěchu prvního titulu vydali v roce 1975 další s názvem South-East Asia on a Shoestring (volně Jihovýchodní Asií s pár drobnými v kapse), který byl přímo zaměřený na to, jak naplánovat rozpočet na dlouhou baťůžkářskou cestu. Dneska už mnohé z prvních průvodců zastaraly, ne tak základní myšlenka. On-line forum Lonely Planet je stále plné tipů, jak se v nejrůznějších zemích vyhnout bankovním poplatkům a staromódní hašišové koláčky nahradily tipy na nejdivočejší technoparty světa.