Ona měla výhrady k běžnému stravování, on zase potíže s nadváhou. Vzali se, stali se vegany a společně vymysleli proteinový nápoj Fit-day, který se pije jako zdravá snídaně či lehká svačina. Manželé ho měli původně pro vlastní potřebu, dnes ale Jakub a Jitka Molnárovi vedou prosperující značku, se kterou získali zákazníky už v devatenácti zemích světa.

grafika: Češi žijí o 7,4 roku déle než v roce 1990. Ženy prožijí ve zdraví 65 let života, muži o 1,6 roku méně

Seznámili se na oslavě společného kamaráda. "Tohle je moje žena, řekl jsem, když jsem ji poprvé uviděl," směje se Jakub Molnár. Myšlenka proteinového nápoje, na které firma Fit-day vyrostla, je napadla roku 2012, produkt je na trhu dva roky. Mezitím Molnárovi stihli pro svoje podnikání zrekonstruovat část bývalé fabriky, kam nakoupili stroje, sehnali všechna potřebná povolení a vyvíjeli receptury svých nápojů, které tu vyrábí.

Obec Hlubočky, kde firma sídlí, leží jen pár kilometrů od Olomouce, uprostřed zelených kopců a klikatých cest. Krajinu kolem ruší jen několik panelových domů vystavěných kvůli bývalé teplárně, jež dnes patří Molnárovým. "Kdysi se tu vyráběly také hřebíky a do prohibice tu fungovala likérka. My jsme ji koupili před třemi lety, byla doslova v katastrofálním stavu," popisuje Jakub Molnár s tím, že se při rekonstrukci museli potýkat se zdevastovaným interiérem. "Jinak je ta budova překrásná, má zvláštního ducha," doplňuje Jitka Molnár, na jejíž popud vznikla před pěti lety značka Fit-day.

Od zdravé pizzy k nápojům

"Tak jako každá žena, i já dbám na svou postavu. Odmítala jsem proto jíst oleje, cukry," vypráví Jitka Molnár, drobná dlouhovlasá blondýnka. "Tak jsme začali hledat alternativy, aby manželka měla co jíst a já měl klid," dodává Jakub. Připravovali si různé krekry, sušenky, vymýšleli i zdravou variantu pizzy. Protože oba aktivně sportují – Jakub každý den běhá a Jitka se věnuje józe, bylo zapotřebí zapojit proteiny. "Chtěli jsme vytvořit něco, co bude dobré pro nás. Vůbec jsme nepočítali s prodejem a podnikáním. Dva lidé jen chtěli jíst kvalitně a zdravě," pokračuje Jakub Molnár, který tehdy pracoval v jako bankéř v ostravské privátní bance, zatímco jeho budoucí manželka studovala vysokou školu.

Jelikož nejsou nakloněni živočišné výrobě a tomu, z kolika litrů mléka vzniká klasický syrovátkový protein, pracují s proteinem rostlinným, převážně rýžovým a hrachovým. Sójový kvůli možné alergické reakci v jejich nabídce chybí. "Šetříme životní prostředí, vodu i náklady a do našich produktů nepřidáváme žádný cukr, tuk ani chemické látky," dodávají.Fit-day smoothie.

Nejdříve vymysleli proteinový mix v přírodní a čokoládové variantě, s důrazem na rychlou a snadnou přípravu a bohatou přítomnost rostlinného proteinu. "Jednou jsme byli nakupovat v supermarketu a natrefili jsme na prázdný regál. Proč by tady nemohly být naše koktejly? řekli jsme si. Shodli jsme se, že náš nápad chceme posunout dál mezi lidi." 

Celé léto pak objížděli tuzemské kamenné obchody se zdravou výživou a nabízeli jim svůj produkt. V Česku se s velkým úspěchem nesetkali, netrvalo ale dlouho a mladí podnikatelé navázali kontakty se zahraničními distributory. "V rychlosti jsme předělávali etikety do angličtiny," vzpomíná pobaveně Jakub Molnár.

Vyrůstá nová generace strávníků

Dnes koupíte směsi Fit-day napříč celou zeměkoulí, v Evropě, Americe i třeba Číně. Na sociálních sítích má produkt více než 70 tisíc fanoušků. Postupně se Fit-day zabydlel i u nás, kde ho prodávají obchody se zdravou výživou, objevuje se i v lékárnách. "Lidé začínají řešit, co jedí. Vyrůstá nová generace strávníků," pochvaluje si Jitka Molnár, která každý den snídá nápoj z čokoládového proteinu. Mezi lidmi podle ní nejvíce boduje směs lesního ovoce s antioxidanty.

V nabídce mají nyní více než třicet snídaňových a svačinových produktů různých příchutí i způsobů použití: od prostého proteinu, který lze přidat do jakéhokoli jídla, přes koktejly, smoothie až po těsto na palačinky. Směsi se dají míchat s ovocem a zeleninou, rostlinným mlékem či prostě jen s vodou v shakeru.Majitelé firmy Fit-day v Hlubočkách u Olomouce, manželé Jitka a Jakub Molnárovi. Foto: Libor Teichmann

Všechny výrobky jsou klasifikované jako doplněk stravy, čili nevystupují jako plnohodnotné náhražky jídla. "Nevejdeme se do evropských regulí, které říkají, že aby se jednalo o kompletní náhradu stravy, obsah proteinu nesmí být vyšší než 20 procent a pokrm musí obsahovat také hodně cukru a tuku, což my nesplňujeme," říká Jitka Molnár. Dodává ale, že zanedlouho by se v nabídce měly objevit zalévací obědy.

Česko obarví a budou tu žít na dva miliony cizinců, říká geograf Dušan Drbohlav

"Cukr a tuk dodávají jídlu chuť. Když v něm chybí, mají lidé tendenci je nahrazovat různými aromaty a sladidly. To my nechceme," vysvětluje důvod, proč někomu mohou produkty Fit-day na jazyku trochu váznout. "Na tuhle chuť si lidé zkrátka musí zvyknout. Ale koprovka také nejede každému," dodávají manželé a upřesňují, že nepracují se sirupy ani ovocnými směsmi v prášku. Fit-day obsahuje pouze stoprocentní ovocnou drť, která se sušila mrazem ve vakuu, aby v ní zůstal maximální obsah minerálů a vitaminů.

Cílovou skupinou zákazníků Fit-day jsou sportovci, vegani a velmi zaneprázdnění lidé, kteří nemají čas na přípravu jídla. Podle průzkumu, který manželé podnikli, jejich výrobky nejvíce kupují ženy od 25 do 39 let. Další skupinou jsou muži od 18 do 35 let a třetí kategorii představují ženy po padesátce.

"Nepotřebujeme, aby se každý člověk hned stal naším zákazníkem. Usilujeme o to, aby lidé začali přemýšlet o stravování. Fit-day si už koupilo jedno procento Čechů a to nás moc těší," počítá Jitka Molnár. S manželem je v práci od rána do večera, tráví spolu každý den a naprosto jim to tak vyhovuje. "Naše práce nás baví a asi jsme si prostě sedli. Celkově je tady ve firmě fajn kolektiv," říkají spokojeně. "Zaměstnáváme ty, kteří mají blízko k naší filozofii."