Čerstvé potraviny mají na útratách českých a slovenských domácností zhruba třetinový podíl a necelá polovina hodnoty nakoupeného čerstvého zboží připadá na maso a uzeniny. Vyplývá to z letošního průzkumu společnosti GfK, která monitorovala nákupy českých a slovenských domácností.

Maso a uzeniny tvoří v Česku i na Slovensku 43 procent výdajů za čerstvé potraviny. Druhá pozice připadá kategorii chléb a pečivo, u které už ale GfK zaznamenala rozdíl. Zatímco v Česku její podíl činí 25 procent, tak na Slovensku pouze 21 procent. Za ovoce a zeleninu Češi i Slováci utrácejí zhruba pětinu svých výdajů za čerstvé zboží.

Rozdíl panuje také v podílu mléčných výrobků a vajíček. V Česku činí 12 procent a na Slovensku 14 procent.

"U této kategorie je vidět velký rozdíl mezi promočním tlakem v ČR a na Slovensku. V Česku jsou totiž jogurty a čerstvé mléko jedním z často promovaných produktů, takže celková průměrná cena je snížena o vliv nákupů v promočních akcích," upozornila Vladimíra Šebková ze společnosti GfK.

Z průzkumu také vyplynulo, že Češi v kategorii čerstvého pečiva utrácejí nejvíce peněz za rohlíky či housky a Slováci naopak za chléb. Slováci více utrácejí také za vepřové a drůbeží maso. Češi více nakupují hovězí maso. Podíl výdajů za brambory na celkové útratě za čerstvé potraviny je v obou zemích shodný a činí 11 procent.

Čerstvé potraviny jsou pro obchodníky důležitou kategorií zboží. Státní zemědělská a potravinářská inspekce od začátku letošního roku intenzivně kontroluje tuzemské prodejny potravin a prakticky nemine týden, kdy by inspektoři na pultech obchodů nezjistili prošlé či špatně označené potraviny.

Největší tuzemské obchodní řetězce před několika dny kvůli nelichotivým výsledkům kontrol sepsaly deklaraci, ve které se zavázaly zlepšit kontrolu prodávaných potravin.

"Prohřešků jsme si vědomi a naší snahou je, aby jich bylo co nejméně," řekl dnes na odborné konferenci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.